Září bude měsícem lidí se sluchovým postižením. Organizace Tichý svět se totiž u příležitosti Dne znakových jazyků, který připadá na 23. září, rozhodla uspořádat první ročník osvětové kampaně Deafember. Veřejnost bude skrze videa, články, fotografie a veřejné akce v průběhu celého září informována o tématech spojených s rozmanitým světem osob se sluchovým postižením. Proběhne také první česká stand-up comedy show tlumočená do znakového jazyka.
V rámci kampaně proběhne v pátek 18. září v pražském Rock Café Znak Up Night - první česká stand-up show tlumočená do znakového jazyka. V tento jedinečný večer dojde k setkání slyšící i neslyšící veřejnosti s jediným cílem – bavit se. Za večerem stojí komička a moderátorka Lucie Macháčková, která spojila skupinu stand-up kominů z Undeground Comedy a nezisková organizace Tichý svět. Celosvětově přitom nejde o ojedinělou událost přibližující většinové společnosti svět neslyšících skrze stand-up.
Leah Kalaitzi, neslyšící stand-up komička, vystupuje v britském znakovém jazyce a její vystoupení jsou tlumočena do angličtiny i pro slyšící publikum. Její vystoupení se vtipně trefuje do předsudků a stereotypů ohledně lidí se sluchovým postižením. „Každé moje vystoupení přivede pár lidí blíž k neslyšící komunitě. Vím, že se nebudou tolik bát, až se setkají s neslyšícím,” komentuje své výstupy Leah v závěru krátkého dokumentu Silent Laughs, který o ní natočila režisérka Natalia Kouneli.
V rámci Deafemberu proběhne také řada workshopů a přednášek napříč republikou. Široká veřejnost tak bude mít příležitost dozvědět se, jak funguje ucho, jak neslyšící komunikují, jaké používají pomůcky či si osvojit základy znakového jazyka. Kampaň se zapojí také do veřejných akcí jako Zažít město jinak na pražské Invalidovně nebo Retroměstečko v Pardubicích. Jedenáctého září se zájemci mohli zúčastnit Tichého odpoledne na Brněnské přehradě, kde si slyšící i neslyšící mohli společně zahrát hry nebo si dát piknik na trávě.
Součástí kampaně bude i Motýlková výzva pro veřejnost. Každý, kdo bude chtít komunitu lidí se sluchovým postižením alespoň symbolicky podpořit, může na sociálních sítích s hashtagem #deafember sdílet svou fotku s motivem motýla.
„Cílem je jediné, ukázat většinové společnosti, že jsou zde lidé s tímto neviditelným hendikepem, který je dost často přehlížen, a co život v tichu přináší a obnáší,” říká Marie
Horáková, ředitelka organizace Tichý svět.
Foto: Tichý svět