Blog Nadpis

Příběhy, články a rozhovory

Napojení FB stránek Zprávy a Zprávy.cz na propagandistickou WAHAH.com

Před časem se do centra diskusí o propagandě a hoaxech v Česku dostala facebooková stránka We Are Here At Home .com s více než 80 tisíci fanoušky, která systematicky šířila hoaxy a manipulace o muslimech, migraci, Evropské unii nebo liberálních západoevropských politicích, zatímco oslavovala například putinovské Rusko. Stránku na Facebooku už nenajdeme. Ne proto, že by neexistovala, ale proto, že se téměř nepozorovaně proměnila ve stránku Zprávy.cz, která je propojena s téměř identickou, na první pohled seriózně vystupující zpravodajskou stránkou Zprávy.  Ta se tváří jako důvěryhodný zpravodajský rozcestník. Mezi sdílením zpráv všeho druhu ze seriózních médiích většinou bez vlastních komentářů však čas od času publikuje také vlastní videa z nedůvěryhodných zdrojů. Ta se často týkají témat, kterým se věnovala její předchůdkyně WAHAH.com. A také popisky k nim předznamenávají, jak by je měl uživatel vnímat. Není zřejmé, kdo přesně za stránkou stojí a co je jejím cílem. Vzhledem k propojení se stránkou WAHAH.com vzbuzuje podezření ze snahy o sofistikovanou propagandu skrz práci s pečlivě budovanou kredibilitou v očích běžných uživatelů coby seriózní zpravodajské stránky.


HateFree Culture 3. 1. 2018

Propaganda Googlu? Proč na dotaz "white couple" zobrazí afroamerické nebo smíšené páry?

„Propaganda společnosti Google funguje na plný úvazek!” „Ve všech zemích konstituční monarchie v Evropě jedou masivní procesy genetického míchání a snahy o takové míchání i na úrovni médií a propagandy!”, uvádí některé české i světové servery. Důkazem ‘multikulturní propagandy’ společnosti Google mají být výsledky vyhledávání, které dostaneme, zadáme-li hesla ‘happy american white couple’, ‘white couple’, ‘white woman and children' a další. Ve výsledcích vyhledávání totiž nalezneme převážně afroamerické, nebo smíšené, páry. To budí v poslední době u některých diskutérů na sociálních sítích emotivní reakce.


HateFree Culture 2. 12. 2017

HOAX: Seznamte se s 11letým Hansem z Afghanistánu

Na sociální síti Facebook se v posledních dnech opět šíří již starší fotografie zachycující Kartu rakouského Federálního úřadu pro cizince a žadatele o azyl (Das Bundesamt für Fremdenwesen und Asyl). Fotografie se šíří s informací, že jde o kartu ‘jedenáctiletého’ chlapce Hanse Einmanna z Afghanistánu. Na kartě totiž najdeme informaci o datu narození, které má být 1. 1. 2005. Snímek však zachycuje dospělého muže.


HateFree Culture 1. 11. 2017

HOAX: Angela Merkelová označila Čechy za xenofoby a rasisty

„Angela Merkelová označila obyvatele české kotliny za xenofoby a rasisty. Přisadili si i bývalý francouzský ‘američan’ prezident Hollande a rakouský ministr zahraničí Kurze.” Těmito slovy začíná facebookový příspěvek Jaroslava D., který se v posledních týdnech šíří po této sociální síti. Získal si již přes tři tisíce sdílení. Příspěvek, který je aktuálně přisuzován prof. PhDr. Pavlu Linhartovi, DrSc., se dále věnuje líčení hrůz, kterých se dopustilo Německo, Rakousko a Francie v době druhé světové války.


HateFree Culture 20. 11. 2017

HOAX: Romové nemusí v obchodech platit za máslo

V posledních dnech se na sociální síti Facebook lavinovitě šíří informace, že Romové nemusí platit za máslo. “Byl jsem v obchodě koupit dětem gothaj a tavený sýr atd. Přede mnou byla menšina, vybrali si máslo a pak vytáhli papír ze sociálky ... prodavačka ho potvrdila a odešli. Ptal jsem se, co to bylo a ona mi sdělila, že jsou sociálně slabí, tak jim stát platí máslo,” uvádí šířená zpráva konkrétně. Facebookový  Marka Haltufa, který tuto situaci popisuje, sdílelo do dnešního dne již přes 3 tisíce lidí. V komentářích u některých sdílení se objevují nenávistné komentáře i vyhrůžky Romům a české vládě. Mají opravdu Romové nově máslo zadarmo?


HateFree Culture 6. 10. 2017

Agentura pro sociální začlěňování - logo

Úřad vlády České republiky - logo

eea grants

CT-V2-lgv2

Projekt HateFree Culture realizuje Agentura pro sociální začleňování, jeden z odborů Úřadu vlády ČR. Projekt je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.