„Herci tmavé pleti hrají negativní postavy. Je považována za nehezkou,“ říká odborník na Bollywood

Obrázek: beyonce-bollywood-small

„Už jen při pohledu na tebe, má paní, se i Beyoncé bude stydět,“ oslavuje muž svou lásku světlé barvy pleti v chystaném bollywoodském filmu Khaali Peeli. Bollywood tak otevřeně ukazuje dlouhodobé protěžování světlé pleti, která je vnímána coby ideál krásy. Důraz na ni je kladen jak v dialozích, tak textech písní. Beyoncé, která má podle písně z nového filmu závidět ženské postavě její světlou pleť, přitom už loni vydala singl Brown Skin Girl, v němž oslavuje tmavou barvu pleti a který oslovil posluchače a hlavně posluchačky po celém světě.

Oslava světlé barvy pleti prostupuje celou tvorbou Bollywoodu a odráží tak celkový pohled indické společnosti na světlý typ pleti. „V indické společnosti je světlá pleť považována za hezkou a tmavá za nehezkou,“ vysvětluje pro HFC Miroslav Libicher, doktorand z Katedry mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky na FF UP v Olomouci. „Tento předpoklad je všudypřítomný a od počátku ho přijímá i Bollywood, tedy hindsky mluvící, kulturně severoindický filmový průmysl, který do hlavních rolí obsazoval hlavně herce více evropského typu a se světlou pletí, ještě dále zesvětlovanou make-upem. Obecně jsou herci v bollywoodských filmech výrazně světlejší, než by byl indický průměr,“ doplňuje.

 

V jihoindických filmech, tedy těch, jež nejsou považovány za bollywoodské, je podle Libichera časté, že herci vypadají civilněji a mají i tmavší pleť. V Bollywoodu jsou však takovým hercům přisuzovány spíš negativní role. „Je poměrně běžné, že tmaví herci jsou obsazováni hlavně do rolí zloduchů nebo komických side-kicků,“ potvrzuje Libicher. Obecně totiž platí, že tmavá pleť odpovídá nižšímu sociálnímu postavení. Pokud je tedy nutné zahrát negativní roli, vybere se herec tmavší barvy pleti, nebo se u herce světlejší pleti, případně herečky, dosáhne tmavého odstínu líčením. S tím má zkušenost i jedna z nejslavnějších indických hereček Nandita Das. „Když jsem hrála obyvatelku slumu nebo ženu z nejnižší společenské vrstvy, byla moje pleť perfektní. Jakmile jsem měla hrát postavu z vyšší třídy, režíséři mi řekli, abych si zesvětlila pleť,“ uvedla pro The Guardian.

Stejně jako je dlouhodobě protěžovaná světlá pleť, jsou podle Libichera dlouhodobé a časté i stížnosti indických herců na tento trend, kdy by divák jen těžko hledal v bollywodském filmu hlavního hrdinu nebo hrdinku tmavé barvy pleti. Ačkoli tím severoindický filmový průmysl odráží postoj indické společnosti, zvedá se proti tomuto trendu stále větší kritika. „Je to dané i probíhajícím růstem, respektive vznikem vzdělané střední třídy a globalizací. Sociální témata, která se řeší na Západě, jako je například feminismus, přístup k minoritám a celkově k lidem s nějakými odlišnostmi, se přelévají i do Indie,“ dodává Libicher.

Proti přílišnému prosazování světlé pleti se postavila například Pallavi Sharda, hvězda seriálu Beecham House. „Není pochyb o tom, že tu panuje zaujatost proti hercům s tmavou kůží. Často jsem byla označená za tmavou kvůli své pleti. Dostala jsem různé nabídky na propagaci zesvětlujících kosmetických produktů, ale odmítla jsem je,“ popsala své zkušenosti Sharda.

Nejposlouchanější ženský singl na Apple Music v Subsaharské Africe a 68. nejlepší píseň za rok 2019. Tak si vede singl Brown Skin Girl americké zpěvačky Beyoncé, v němž zpívá o tom, jak hnědá kůže dívky září jako perly. V klipu, na němž se podílela i dcera Beyoncé Blue Ivy, se mimo jiné objevuje i indická žena s tmavou pletí. Skutečnost v Indii je však zatím taková, že 61 % žen používá podle WHO zesvětlující pleťovou kosmetiku. Ženy z nízkopříjmových skupin pak ohrožují své zdraví levnými krémy s obsahem nebezpečných látek, jako je například rtuť. „Pokud se máme postavit diskriminaci na základě společenské třídy, náboženství, pohlavní identity nebo sexuální orientace, to nejmenší, co zatím musíme udělat, je skoncovat s předsudky vůči barvě pleti,“ uzavírá Nandita Das.

Foto: Repro Youtube