Co bylo hlavním impulsem pro založení projektu Silver Business?
Zaujal nás nápad našeho místopředsedy, pětasedmdesátiletého Karla Dobeše, který žil dlouhodobě v Německu. Jeho specializací je kosmický průmysl a předává zkušenosti nejen v zahraničí, ale také v Česku. Již řadu let je členem představenstva naší asociace. Vyprávěl nám o projektech v Německu, které propojují odborníky z nejrůznějších profesí. Mají dlouholeté zkušenosti, ale už nechtějí pracovat na celý úvazek. Rádi by zůstali v oboru, aby mohli pomáhat těm, kteří s podnikáním ještě nemají tolik zkušeností. Náš projekt Silver Business začal v roce 2018, ale tehdy se bohužel nesetkal s takovým ohlasem, jak jsme doufali. Před pandemií totiž převládal názor, že lidé, kterým je 50+, neumějí moc používat digitální technologie a nechtějí se učit něco nového. A kromě toho tu byly předsudky vůči externím poradcům. V 90. letech se mnoho lidí vydávalo za „poradce“ a brali za to velké peníze. Majitelé firem v Česku se mockrát spálili, a proto byli vůči takovým nabídkám externích poradců dost ostražití.
Prý ale nyní zástupci firem začínají přehodnocovat pohled na starší generaci. Čím to je?
Během pandemie jsme najednou všichni museli naskočit do digitálního světa. Ukázalo se, že řada seniorních lidí už v něm vlastně dávno funguje, jen se o nich prostě tolik nevědělo. A ti, kteří v tomto světě nebyli, tak si ho velmi rychle osvojili. Takže prokázali, že tohle pro ně rozhodně není překážkou. V mnoha firmách se během pandemie propouštělo. Asi nejvíc se to týkalo podnikatelů v gastronomii nebo ve službách. Teď se firmy snaží sehnat nové zaměstnance a hledají právě i mezi starší generací. Víme, že v naší členské základně Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR nyní dost přibývá mezigeneračních týmů.
Na webu máte příběhy seniorů, kteří se do projektu zapojili. Z jakých profesí se nejčastěji hlásí?
To spektrum je velmi široké: od právníků, odborníků na marketing až po experty na rozvoj firem. Průběžně jsme zveřejňovali jejich životní příběhy nejen u nás na webu a na YouTube, ale také tam máme sérii edukativních videí, kde radíme, jak začít podnikat v seniorním věku. Řada starších lidí pracovala v jedné firmě nebo instituci mnoho let. Byli zvyklí na to, že mají pravidelný příjem a stabilní pracovní zázemí. Najednou je čekal odchod do penze. Chtěli zůstat aktivní, ale měli obavy, že už je nikde do práce nepřijmou. Právě proto jsme je povzbuzovali, aby se neobávali samostatného podnikání, protože mají tolik zkušeností, které by stálo za to předat mladší generaci. Bylo by to přínosné nejen ve formě mentoringu pro mladé začínající podnikatele, ale také přímo pro starší lidi, kterým dost pomáhá, když vnímají, že je o ně zájem.
Daří se vám motivovat starší generaci, aby začali s podnikáním?
Zatím nemáme žádný podrobný průzkum, ale určitě vím, že tahle část projektu zaujala především lidi z rodinných firem, kteří jsou také v naší asociaci. Jsou to seniorní profesionálové, kteří před lety založili firmy a už je předali svým dětem nebo vnoučatům. Nechce se jim sedět doma na gauči. Začínají si plnit sny, které dlouho odkládali. Někdo si třeba otevře kavárnu, jiný zase muzeum, kde vystavuje svou soukromou sbírku.
Teď chcete projekt Silver Business inovovat. Proč?
Asi víte, že se momentálně velmi intenzivně diskutuje o zaměstnávání lidí, kterým je 55+. Od začátku února ministerstvo práce podporuje zkrácené úvazky pro tuto věkovou kategorii. Naneštěstí je s tím spojená velmi složitá agenda, která řadu zástupců firem odrazuje. My chceme v rámci projektu pomáhat firmám, které už nyní mají zaměstnance v této věkové kategorii a chtějí si je udržet. Myslím, že bude velmi zajímavé propojit tyto profesionály se začínajícími podnikateli, kteří jsou v nejrůznějších start-up centrech nebo inovativních centrech po celé republice. V našem sekretariátu je šest lidí, jeden je seniorního věku, je mu sedmdesát. Byl velvyslancem, náměstkem ministra, velmi významná osobnost, tzv. stará škola, když mu dáte úkol, tak víte, že ho splní. Nabídli jsme mu, zda nechce pracovat jako analytik. Říkal, že tolik neřeší peníze, ale chce zůstat v oboru. Překvapil ale všechny i na teambuildingu, kdy v bowlingu porazil nás všechny včetně nejmladších kolegů.
A kdy s inovací začnete?
Nyní jednáme s coworkingovým centrem Opero v Praze, které má velmi úspěšný mentoringový program Do toho!, kam se hlásí zkušení seniorní mentoři a pomáhají s rozvojem začínajících firem nebo radí firmám, které stojí před důležitým strategickým rozhodnutím. Co vím, tak je o program opravdu velký zájem. Mají plno až do konce června a plánují otevřít pobočky v Brně a v Ostravě. Teď řešíme se zástupci Opera, jak se mohou zapojit i členové naší asociace, protože fungujeme ve všech krajích po celém Česku.
Mluvily jsme o postupných změnách ve firmách. Jak vnímáte celkový přístup naší společnosti k seniorům?
Mám pocit, že se ten pohled na starší generaci o dost zlepšil. Už pomalu mizí stigma, že se hůř učí nové věci, anebo že jsou častěji nemocní než mladší generace. Z vlastní zkušenosti vím, že je opravdu hodně důležité a inspirativní propojovat mladší lidi se staršími. Máme to tak i v naší asociaci, kde funguje věkově i genderově namíchaný tým. Znám tohle i z jiných kultur, kde se mnohem víc respektují starší lidé. Například v Asii, když jste na jednání, kde přijdete se seniorním manažerem, tak ho automaticky vnímají lépe než někoho mladšího. Také je hodně zajímavá historická paměť těch starších lidí. Mnohdy v týmu přijde někdo mladý s nápadem a starší pracovník mu řekne: „Jasně, to jsme zkoušeli už před lety a úplně to nedopadlo.“ Díky tomu se mohou vyvarovat, aby pomyslně prošlapávali cesty, kterými už někdo šel před nimi.
Foto: Archiv Evy Svobodové