Krátce po začátku vztahu založili Ondra s Terezou instagramový účet, skrze který ukazují, jak může vypadat vztah zdravé ženy a kvadruplegika. „Věděli jsme, že na českém Instagramu působí páry, kdy holka je zdravá a kluk na vozíku. Ale nikdy nám nepřišlo, že by to z jejich strany byla nějaká osvěta. Proto jsme se rozhodli, že si toto poslání vezmeme na starost my,“ vysvětlila s úsměvem Tereza jejich původní motivaci. Podle toho, jak jim to čas dovolí, ukazují na svém profilu Ondra & Téra, co společně podnikají a jak žijí. „Žijeme normální život jako ostatní páry. I když je pravda, že své zvláštnosti to má. Ne zápory, má to prostě své určité kouzlo. Cestujeme, vaříme, cvičíme, uklízíme. Prostě vše spolu, jen kamkoliv jdeme, musíme víc plánovat a zjišťovat podmínky pro přístup na vozíku,“ upřesnila Tereza v rozhovoru pro HFC před dvěma lety.
Tehdy Ondra i Tereza studovali magisterské obory, Ondra zemědělský inženýr na Jihočeské univerzitě, Tereza organizaci a rozvoj ve zdravotnických zařízeních na Univerzitě J. E. Purkyně a oba je úspěšně dokončili. „Od prvního rozhovoru se u nás změnilo to, že jsme oba dostudovali. Ale oba jsme se rozhodli pro kariéru ve vědě, takže pokračujeme v postgraduálním studiu na Jihočeské univerzitě,“ uvádějí pro HFC. Studiu museli přizpůsobit většinu svého času a jak sami říkají, omezili také svou aktivitu na sociálních sítích. „Více času musíme věnovat škole, méně zábavě. Takže veškeré naše rozjeté aktivity na sociálních sítích – YouTube, Instagram, TikTok - šly stranou. Nic z toho jsme ale nezrušili, prostě to děláme v době, kdy je na to čas, nálada a energie. Už to není naše priorita a paradox je, že takhle nás to baví víc,“ shodují se.
Přestože jsou Ondra s Terezou aktivní pár, často se na některá místa, která by rádi navštívili, nedostanou. A to ani přes Ondrovo odhodlání a Terezinu pomoc. „Ondra je na vozíku už šest let. Když se chce někam dostat, většinou jede svým autem, to už ale nepatří mezi nejmladší. K tomu, aby byl úplně soběstačný v jízdě na vozíku venku, by potřeboval přídavný elektropohon, což je taková elektro koloběžka. Tím by ulevil sobě i doprovodu a sám by zvládl větší dálky, nerovnosti a kopce. Elektropohon by pomohl i v případě, kdy není pojízdné jeho auto a je v servisu,“ popisuje výhody elektropohonu Tereza.
Protože je takové zařízení finančně náročné, doufají v pomoc veřejnosti, a to skrze sbírku na portálu Znesnáze21. Skrze sbírku by chtěl být Ondra nejen ještě samostatnější, než byl dosud, ale také by rád pokračoval ve vzdělávání se v oblasti automobilového průmyslu, proto ještě vedle postgraduálu studuje i VOŠ automobilní. „Až dostuduji, chci se zabývat konstrukcí úprav všech druhů motorových vozidel, včetně autonomních druhů řízení pro osoby s různými druhy pohybových postižení. Vzhledem k tomu, že s výjimkou autobusu jsem držitelem všech řidičských oprávnění, rád bych se k tomu i věnoval výuce na vysoké škole,“ uvádí Ondra na webu sbírky.
Elektropohon mimo jiné nabízí promyšlené ovládání pro osoby s částečným ochrnutím horních končetin, které je pro Ondru coby kvadruplegika nezbytné. „Neovládám ani prsty rukou. K tomu mám časté křeče a neuropatické bolesti,“ vysvětluje. Elektropohon je navíc uzpůsoben tak, že si ho Ondra může sám zapojit ke svému vozíku. A kam by se chtěl Ondra s Terezou vydat? „Chtěli bychom navštívit místa, jako je zámek Blatná. Ale je to složité, protože na takových místech nejsou asfaltky a na kamenitých cestách se malá kolečka vozíku zasekávají. V tom by právě pomohl elektropohon. Má přední kolečko větší, takže se do písku nebo kamínků jen tak nezaboří a dojezd má kolem 50km,“ říkají.
„Takto pokročilý přídavný elektropohon stojí 123 440,- Kč. Bohužel vzhledem k tomu, že jsem ještě student, nemám dostatek vlastních financí. Proto se na vás obracím s prosbou o finanční příspěvek. Budu vděčný za jakoukoliv částku,“ doplňuje Ondra.
Pokud chcete Ondrovi splnit jeho přání a výrazně mu ulehčit pohyb venku, můžete ho podpořit přímo ZDE.