„Nikdy nevíš, co ochutnáš.” V tokijské restauraci obsluhují lidé s demencí

Obrázek: tokio

Objednat si jídlo a dostat jiné, může být velmi nepříjemnou událostí. Tokijská restaurace však právě tuto zkušenost nabízí. Restaurant of Order Mistakes vznikla v roce 2017 v tokijské čtvrti Toyosu a jejím posláním je inkluze lidí s demencí.

Jak sám název napovídá, jídlo, které si objednáte, nemusí být to, které sníte. Restaurace ale uvádí, že pravděpodobnost, že si pochutnáte, je přibližně 100%. Japonsko se může pochlubit celosvětově nejvyšším věkem dožití, průměr je 81 let. Zároveň jej však trápí jedna z nejnižších porodností. V rychle stárnoucí společnosti se předpokládá, že demence postihne do roku 2025 každého pátého člověka. Pozornost obyvatel i turistů proto upoutal inovativní sociální experiment, restaurace, která lidi s demencí zaměstnává. „Demence je široce nepochopená. Společnost věří, že se tito lidé nedokáží postarat ani sami o sebe. To často vede k jejich izolaci," vysvětlil zakladatel Shiro Oguni v reakci na fakt, že mnohá města již začala vytvářet strukturu speciálních služeb pro rychle rostoucí skupinu občanů s vážnou poruchou paměti, intelektu a osobnosti. Přístup jeho podniku je jiný. Lidem s demencí nenabízí péči, ale práci. 

Obrázek: tokio-2

Impulsem k založení byla pro Oguniho návštěva domova pro seniory. „I moje představa o demenci zpočátku inklinovala k negativním obrazům ‚radikálně zapomnětlivých’ a ‚bezcílně se potulujících lidí’. Ve skutečnosti ale mnozí vaří, uklízí, perou, chodí na nákupy a dělají další ‚normální’ věci. Občas prostě jen vybočí z kurzu,” popsal. „Podstatou ale není, zda jsou objednávky správné nebo ne. Důležitá je interakce. Vytváříme místo založené na otevřenosti a přijetí. Šíříme povědomí o demenci a doufáme, že se podaří snížit společenské stigma,” dodal.

A v tom je podnik skutečně úspěšný. Majitel místa dnes známého jako „restaurace nekonečného smíchu“, se zpočátku obával kritiky: „Nezacházejte s demencí jako s karnevalovou show“ nebo „Nevystavujte je posměchu". Smích zaměstnanců i návštěvníků ale ve skutečnosti vyjadřuje radost, hrdost i dojetí. Dva ze tří Japonců s demencí žijí doma, často v izolaci. Místní číšníci a servírky však nechtějí pouze přijímat pomoc, chtějí být prospěšní a zapojit se do komunity. Restaurace jim k tomu poskytuje prostor i podporu.

Obrázek: tokio-3

Restaurant of Order Mistakes je stylovým moderním místem, kde „vše na jídelním lístku chutná skvěle“. Přestože 37 % objednávek je chybných nebo se ztratí, 99% zákazníků v hodnocení uvedlo, že byli zcela spokojeni. Koncept navíc může skutečně pomoci lépe porozumět pacientům s demencí. Během posledních let se objevil na několika místech po celém Japonsku - v restauracích, kavárnách i projektech Ministerstva zdravotnictví.