Nákup oblečení měl být toho únorového dne rutinní záležitostí. Pak se však dvouletý Oliver zastavil v jedné z uliček obchodu Target v Arizoně a upřeně se díval na reklamní plakát umístěný nad jedním z regálů. Když se jeho matka Demi Garza-Pena přišla podívat, co se děje, zjistila, že na plakátu je zobrazen chlapec na vozíku. Malý Oliver, který má syndrom kaudální regrese, jej nemohl přestat sledovat. „Okamžitě poznal, že se dívá na chlapce, jako je on sám. To nikdy předtím neviděl,“ řekla matka později médiím a dodala, že si do té chvíle ani neuvědomila, jak malé zastoupení děti s hendikepem v reklamě a veřejných médiích mají. Rozhodla se tedy fotografii syna zveřejnit na facebookové stránce Ollie's World, kterou vede. Příspěvek zaujal více než 50 tisíc lidí, kteří přidali like nebo komentář. „Díky pozornosti, kterou Oliverova fotka získala, jsem si uvědomila, že bych mohla být součástí toho, aby se jeho svět stal inkluzivnějším. Dalo mi to naději. Doufám, že diskuze bude pokračovat,“ uvedla Demi.
Oliverovi Garza-Pena byl na ultrazvukovém vyšetření v průběhu osmnáctého týdne těhotenství diagnostikován syndrom kaudální regrese. Jedná se o vzácné postižení způsobující poruchu růstu páteře, pánve a dolních končetin. Oliverova páteř se vyvinula pouze do dvanáctého obratle. Bederní páteř, křížová kost a kostrč mu zcela chybí. Jeho mícha není propojena s dolními končetinami, které tak není schopen používat. Pohybuje se tedy na invalidním vozíku. „Na plakátu v prodejně Target viděl usmívajícího se chlapce na vozíku. Oliver vidí děti každý den, ale téměř nevídá děti jako on. Bylo to úžasné,” popsala matka na Facebooku.
Inkluze
Její radost z inkluzivní reklamy pak sdílela řada dalších diskutujících. „Díky, že jste se o svou zkušenost podělili. Potřebujeme více lidí, kteří si uvědomují, že navenek mohou být lidé odlišní, ale uvnitř jsme všichni stejní. Jako otci syna se zdravotním postižením mi tento příspěvek dává naději,” napsal do komentářů Alex Villasenor. O Vánocích jsem ve Walmartu viděla figurínu na invalidním vozíku! Cítila jsem, že existuje naděje. Ne všichni lidé jsou jako Ken a Barbie,” uvedla Summer Guess.
Setkání
Příspěvek se nakonec rozšířil až do Massachusetts, kde desetiletý Colton Robinson, chlapec z reklamy v Targetu, žije se svou rodinou. Colton má vrozený rozštěp páteře (spina bifida) a je ochrnutý od kolen dolů. Kromě Targetu se stal modelem také pro společnost Toys R Us a získal i malou roli v televizní show. Rodiče obou dětí si začali psát na Facebooku a následně se na konci února sešli ve známém pořadu The Kelly Clarkson Show, v díle zaměřeném na téma zastoupení a začlenění dětí s hendikepem.
„Hodně pro nás znamená, že můj syn může být někomu vzorem,“ uvedla Coltonova matka Ashley Robinson. „Když byly mému synovi dva roky, ptal se: ‚Kdy budu chodit?'. Bylo těžké mu odpovídat. On neměl nikoho, ke komu by mohl v obchodě vzhlížet. Chceme v reklamách vidět lidi různých schopností, vzhledů a velikostí. Myslím, že si to musí uvědomit více společností, a upřímně řečeno, myslím, že lidé na to opravdu začínají myslet,” dodala.
Rovný přístup
Courtney Kanipes, vedoucí týmu lidských zdrojů v prodejně Target v Peorii, uvedla, že reklamy ukazující, že na světě existuje více než jeden typ člověka, nejsou ve společnosti ničím neobvyklým. „V Targetu propagujeme rovné pracovní příležitosti a dáváme najevo, že na rovném přístupu opravdu záleží. I když jde o takovou ,maličkost’, že jedno malé dítě může vidět další dítě, které je stejné, a uvědomit si, že na světě není samo,“ dodala Kanipes.
Foto: FB Ollie's World