Na Žižkov dorazí Případ pro sociálku

Obrázek: pripad-pro-socialku-2019-small

Žižkovská scéna Venuše ve Švehlovce pořádá pátý ročník festivalu sociálního umění s názvem Případ pro sociálku, který proběhne od 1. do 5. prosince. Stejně jako v předchozích ročnících se i letos hlásí k označení HateFree Fest. Letošní program Praze nabídne vítěze prestižních divadelních cen DOSKY 2019, inscenaci Moral Insanity z dílny Prešovského národného divadla a fyzickou inscenaci An Ongoing Song, která získala cenu poroty z varšavského festivalu ITSelF 2019. Dále se představí soubor hendikepovaných a zdravých tanečníků Bílá holubice a ve společném komponovaném večeru skupiny Třetí věk Louny a Sbor Elpida, které svými inscenacemi boří předsudky o stárnutí.

Festival má za cíl představit publiku performativní projekty se sociálním přesahem a propojovat jednotlivé umělce mezi sebou. Letošní témata se budou věnovat jednak překonávání hendikepů a nepříznivých situací, jednak událostem, ve které mohou neřešené společenské nebo ekonomické problémy vyhřeznout - projevům nenávisti. Dramaturgyně festivalu, Barbora Šupová, popisuje podstatu festivalu takto: „Možná naše diváky v existenční krizi současnosti neuklidní, že se v sedmdesáti dá začít zpívat nebo že se dá tančit bez nohou. Ale třeba jim postačí zjištění, že „případ pro sociálku" jsme tak trochu všichni. Pocit, že v tom nejsme sami nebo že můžeme naše zdánlivé i skutečné nedostatky společně překonávat, je pro nás lidi naprosto nezbytný.“

Fyzické znevýhodnění, důstojné stáří, HIV nebo vznik rasistických a konspiračních teorií. To jsou témata, kterých se Případ pro sociálku 2019 dotýká. Těšit se můžete na dvě oceněné inscenace. Prešovské národné divadlo doslova ovládlo ceny DOSKY 2019 - Moral Insanity bylo oceněno v pěti kategoriích – nejlepší inscenace, režie, mužský herecký výkon, scénická hudba a také jako mimořádný počin v oblasti činohry. Performance An Ongoing Song polského umělce Szymona Adamczaka a amerického choreografa Billyho Mullaneyho obdrželo cenu poroty na varšavském festivalu ITSelF 2019.

Program


1.12. Nádražní blues (Bílá holubice)
2.12. Analéma (Třetí věk Louny) a Elpida
4.12. Moral Insanity (Prešovské národné divadlo) – pražská premiéra
5.12. An Ongoing Song (Szymon Adamczak, Billy Mullaney) – pražská premiéra, English friendly

Představení probíhají ve Venuši ve Švehlovce a vždy začínají ve 20 hodin.


1.12. Bílá holubice: Nádražní blues

Snový příběh z kategorie „wheel-road-theatre-movie“... Hrdinkou příběhu je dívka, která se bouří proti osudu a vydává se na dobrodružnou cestu, kterou chce změnit svůj život. Vede ji touha opustit minulost a vše, co ji až dosud definovalo.

Bílá holubice je taneční soubor hendikepovaných a zdravých tanečníků. Jejich představení vycházejí z osobností tanečníků, vnímání sebe sama, vnímání ostatních tanečníků i okolního světa. Nemůžeš chodit, můžeš tančit!

Režie: Pavel Šimák, choreografie: Tomáš Rychetský, Denisa Musilová

pripad pro socialku 2019 1

2.12. Analéma (Třetí věk Louny) a Elpida

„Co chci ještě určitě stihnout? Jaké bylo mé osudové rozhodnutí v životě? Co tady po mně zůstane? Kdy je ten správný čas na bilancování?“, tak shrnuje hlavní témata inscenace režisérka Renata Vordová. A proč analéma (označení pro zdánlivou dráhu Slunce po obloze v dané zeměpisné délce
a šířce, tzv. osmička)? Možná proto, že ve skutečnosti nikdy nic nekončí…

Scénář a režie: Renata Vordová a soubor Třetí věk Louny

pripad pro socialku 2019 2


Ryze ženský soubor Třetí věk vznikl na podzim roku 2008 v Městské knihovně Louny. Režisérka Renata Vordová spolu se sedmi herečkami ve věku kolem sedmdesáti let tvoří autorské inscenace a dokazují tak, že nikdy není pozdě začít hrát divadlo. Soubor poprvé veřejně vystoupil v březnu 2008 na krajské recitační přehlídce v Ústí nad Labem. V rockovém klubu, kde byl „babičkovský“ soubor jakýmsi zjevením, každoročně sebral všechna ocenění amatérské divadelní scény, pořádal turné po ČR i zahraničí. Soubor, který je neskutečně inspirativní, tvořivý a lidsky semknutý.

Pěvecký sbor Elpida dnes tvoří pětadvacet dam ve věku od šedesáti do osmdesáti let a sbormistryně Eliška Radikovská. Dámy zazpívají výběr z vlastního repertoáru tvořeného písněmi Jiřího Suchého, Jana Buriana, ale také Načevy, Zuzany Navarové či Johna Lennona.
Premiérové vystoupení sboru s „Please The Trees“ a Pavlem Bobkem v Praze proběhlo v únoru 2011, následovala řada koncertů a nahrávek, mimo jiné s Please The Trees, Jaromírem Švejdíkem, Dušanem Neuwerthem, Janem Burianem, Martinem Hůlou (dříve Bonusem), Jiřím Suchým, Never Sol.


4.12. Moral Insanity (Prešovské národné divadlo)

CHCETE VEDIEŤ, KTO JE ZODPOVEDNÝ ZA TO, ŽE SA VÁM NEDARÍ? HĽADÁTE TOHO, KTO MÔŽE ZA TO, ČO SA TU DEJE? PRÍĎTE A NIEKOHO SI URČITE VYBERIETE.


Autorské monodrama Petra Brajerčíka Moral Insanity vznikla na motivy šestého románu Umberta Eca Pražský hřbitov a zkoumá konspirační teorie, antisemitské a rasistické představy, které vycházejí z nepříznivé ekonomické a společenské situace a jejich odrazu v médiích a politice.

pripad pro socialku 2019 4


Hudba do inscenace byla natočená v rámci synth jamu inspirovaného konspiračními teoriemi.
Martin Husovský - Studiologic Sledge Black, Jany Pastirčák - Dave Smith Instruments Mopho x4, Moog Little Phatty a Stano Čorej - Akai Rhytm Wolf.

Text: Eco, Brajerčík, Rázusová
Režie a scénický koncept: Júlia Rázusová
Hudba a prostorový hudební koncept: Martin Husovský
Scénografické a kostýmní spolupráce: Diana Strauszová
Světelný design: Lukáš Katuščák
Produkce: Linda Durkáčová
Hraje: Peter Brajerčík
Inscenace získala ceny Grand Prix Nová dráma 2019 a DOSKY 2019.


Prešovské národné divadlo je nezávislé profesionální divadlo, které vzniklo roku 2013 v Prešově uvedením inscenace Single Radicals. Koncept nezávislého profesionálního divadla byl uměleckou vizí dramatičky Michaely Zakuťanské a režisérky Júlie Rázusové. Prešovské národné divadlo vytváří prostor pro svobodnou tvorbu umělců, kteří pocházejí z východu nebo jsou s Prešovem spjati. Inscenují zde texty, které mají společenská, generační a sociologická témata. Inscenace se také dotýkají napětí mezi východem a západem Slovenska a pojmenovávají rozdíly v životní úrovni. Zároveň chce divadlo inspirovat lidi z rozličných pracovních odvětví, aby se vrátili do Prešova
a realizovali se v menších městech a na periferiích.


5.12. An Ongoing Song (Szymon Adamczak, Billy Mullaney)

Polský umělec Szymon Adamczak spolu s americkým choreografem Billym Mullaneym působí v Amsterdamu, kde také vznikla jejich společná performance vyjadřující se k problematice HIV/AIDS, An Ongoing Song.

„Uvažoval jsem nad možnostmi, jak vyjádřit nehmotnost našeho duetu. Nad fantomovými bolestmi, jež jsem pociťoval z otevřených ran svých předchůdců, a nad testamentem života, který mi odkázali. Přijal jsem nečekané příbuzenské vazby a nechal různé rodokmeny tančit pospolu. Virus je ohromný performer. (Jeden z milionu, jedinkrát za život.) Až se sliny sbíhají. Světová populace nakažených vydá za zemi skoro tak velkou, jako je ta, ze které pocházím. A to je tragédie.“

pripad pro socialku 2019 3


An Ongoing Song je vizuálně a fyzicky pojatá divadelní inscenace o nemožnosti důvěřovat vlastnímu tělu. Vztah jednoho těla a viru HIV je zprostředkován formou duetu. Szymon Adamczak a Billy Mullaney opakují a novými významy naplňují zděděná performativní gesta, a řeší tak spletitosti lidských vztahů, riskování, nebezpečí, touhy, zranitelnosti, sebepoškození, závislosti, ztráty nevinnosti, morbidního humoru a citu. Přidejte se, vezměte s sebou kamaráda nebo kamarádku, řekněte svým blízkým a promluvme si společně o tom, jestli a jak můžeme žít v harmonii s viry,
které bují kolem nás i v nás. Po představení bude následovat diskuze moderovaná Mgr. Kateřinou Kolářovou, Ph.D., z Katedry genderových studií, FHS, UK.


English-friendly

Inscenace získala Cenu poroty na varšavském festivalu ITSelF 2019
Performance vznikla v divadle DAS v Amsterdamu. Výzkum projektu byl proveden v centru Visual AIDS v New Yorku. Premiéra 10. 9. 2019, Amsterdam Fringe Festival

Performeři: Szymon Adamczak, Billy Mullaney
Scénografie: Paweł Szubert
Dramaturgie a hudba: Panna Adorjáni
Kostýmy: Stefan Vella



Venuše ve Švehlovce, Slavíkova 22, Praha 3
http://www.venuse-ve-svehlovce.cz/ https://www.facebook.com/VenuseveSvehlovce/
Předprodej: https://goout.net/cs/divadla/venuse-ve-svehlovce/csw/

venuse.ve.svehlovce.pr(at)gmail.com 702 683 078

Foto: Archiv festivalu Případ pro sociálku