Jen člověk, který se v práci cítí bezpečně a nemusí se soustředit na skrývání a vyhýbání konfliktům, může odvádět stoprocentní výkon. Proto je i v České republice stále více firem, které nastavují inkluzivní pracovní prostředí a snaží se, aby se i LGBT+ zaměstnaní u nich cítili přijímaní. Neznamená to jen přátelskou atmosféru bez hloupých narážek, ale také narovnání práv, která české zákony lidem žijícím ve stejnopohlavních vztazích upírají. Jedná se například o rodičovskou dovolenou pro sociálního (nebiologického) rodiče dítěte, o dva dny volna na svatbu, které zákon na uzavření registrovaného partnerství neposkytuje, volno na doprovod člena rodiny k lékaři apod. Pokud se ovšem firma rozhodne poskytnout svým LGBT+ zaměstnancům stejné benefity jako ostatním (jimž je hradí sociální systém státu), musí náklady s nimi spojené zaplatit z vlastních prostředků.
Miliardy navíc do státního rozpočtu
Jde ale o mnohem víc. Česká republika je ze tří stran (kromě východu) obklopena zeměmi, které již nějaký čas povolují manželství všem párům bez rozdílu. Zaměstnavatelé u nás nesou důsledky odlivu talentů – nejen českých, ale i zahraničních, protože LGBT+ expati si k životu vyberou jiný stát než ČR. Podle ekonomické analýzy renomované výzkumné organizace Open For Business stojí nerovnoprávné postavení LGBT+ lidí českou ekonomiku ročně 37,6 miliard korun. Studie popisuje souvislost mezi větší vstřícností vůči LGBT+ lidem a hospodářským rozvojem.
Odstranění diskriminace zvyšuje produktivitu
„Skupina obyvatel, jejíž kvality nejsou dlouhodobě doceňovány, nemá důvod investovat do svého vzdělávání a rozvoje,“ upozorňuje ekonom Vojtěch Bartoš z Katedry ekonomie, managementu a kvantitativních metod Milánské univerzity, který se zabývá vlivem diskriminace na ekonomiku. „Diskriminovaní zaměstnanci, kteří mají horší podmínky než ostatní, pociťují nepohodu v práci, mají nižší výkonnost a slabou loajalitu k zaměstnavateli. Zhoršené duševní zdraví vede k horšímu fyzickému stavu a častějším absencím,“ popisuje Bartoš negativní dopady diskriminace na produktivitu.
Výzkumy dle jeho sdělení prokázaly, že vysláním pozitivního signálu směrem k LGBT+ lidem se produktivita zvyšuje. Je to přínosná změna, kterou mohou byznysy samy provést za dveřmi svých kanceláří a továren. Nyní je na řadě stát, aby přispěl k efektivnější alokaci zdrojů tím, že vyšle pozitivní signál v podobě rovného manželství celé společnosti.
Nejúspěšnější společnosti jsou spravedlivé
„Premiér Fiala před pár dny představil vizi pro Českou republiku na příštích šest let. Mezi prioritami ale jedna chyběla – rovnost a spravedlnost,“ uvedl ředitel iniciativy Jsme fér Czeslaw Walek. Připomněl, že na čele žebříčku ekonomicky nejúspěšnějších zemí světa jsou ty, které umožnily manželství stejnopohlavním párům a rozvíjejí otevřenou, přijímající atmosféru pro všechny své obyvatele.
„Pokud Petr Fiala chce přivést Českou republiku skutečně na Západ, musí přestat flirtovat s takovými návrhy, jako je ústavní zákaz manželství párů stejného pohlaví, který prosazuje jeho stranický kolega Marek Benda,“ dodal Walek. V Poslanecké sněmovně jsou v tuto chvíli ve druhém čtení dva návrhy: změna občanského zákoníku, která by přinesla plnohodnotné manželství se všemi právy a povinnostmi manželů vůči sobě navzájem i vůči jejich dětem; a změna Listiny základních práv a svobod, která by zavedla definici manželství jako výhradní svazek muže a ženy, a tím by na dlouhé roky manželství pro všechny znemožnila. Zároveň na svou příležitost čeká návrh lidoveckých poslanců a poslankyň, který má rozšířit registrované partnerství o některá méně důležitá práva, a tím se vyhnout zavedení plnohodnotného manželství.
Většina české veřejnosti je pro rovné manželství
Iniciátorem otevřené výzvy premiérovi Fialovi je společnost Vodafone, která je dlouholetým lídrem v oblasti diverzity&inkluze v České republice. „My Češi nejsme inkluzivní, a to se netýká jen LGBT+ lidí. Vzpomeňme na naši vánoční kampaň, v níž jsme ukázali maminku z Prahy, která má děti s indonéským tatínkem. Co jsme za to sklidili na sociálních sítích, nebylo úplně povzbudivé. A právě to mi možná dodalo odvahu postavit se za další skupinu,“ řekl generální ředitel Vodafonu Petr Dvořák. K výzvě se připojil i největší zaměstnavatel v Česku ŠKODA AUTO, ale i řada dalších firem jako Plzeňský Prazdroj, IKEA, Staropramen, Moneta Money Bank, MasterCard, Microsoft, Česká podnikatelská pojišťovna, Danone a další.
Podobnou výzvu adresoval byznys i Andreji Babišovi už v roce 2019. Tehdy se pod otevřený dopis podepsalo 18 firem. Za tři a půl roku tedy počet signatářů výrazně narostl, stejně jako podpora široké veřejnosti – manželství by párům stejného pohlaví podle průzkumů umožnilo 65 % Čechů a Češek.