Šikana a rasismus nejsou v egyptské společnosti ojedinělé a je jím zasaženo nejen prostředí škol. Na to Egypt reagoval již v roce 2018 a ve spolupráci s UNICEF spustil kampaň proti rasismu a šikaně na školách, jejímž cílem bylo zvýšit povědomí o nebezpečí šikany mezi žáky a studenty a také zdůraznit, jak významnou úlohu mohou ve vymýcení tohoto fenoménu hrát vyučující i rodiče. Kampaň vyzývala mládé lidi, aby spolu s hashtagem #IamAgainstBullying sdíleli své vlastní zkušenosti i vize, jak se šikaně postavit.
Videu, které v roce 2018 dva mladí Egypťané natočili a na němž útočí na procházejícího Naela Muhammada, se dostalo na sociálních sítích široké pozornosti. Útočníci byli soudem v Gíze odsouzeni na dva roky ve vězení a byla jim každému uložena povinnost zaplatit 100 000 egyptských liber (nyní asi 102 000 Kč). Jedná se však o širší celospolečenský problém a podobných incidentů se děje celá řada.
Letos spustila egyptská multimediální společnost DS+ novou kampaň, v níž upozorňuje na zaměňování legrace a šikany. V běžné egyptské řeči lze mezi lidmi zaslechnout slova jako osel (hmár), blázen (habla) nebo pes (kalb), která, ač jsou bez dalšího kontextu urážlivá, bývají používána jako vtipkování a legrace. Společnost DS+ vypustila na egyptské sociální sítě video v arabštině, které poukazuje na to, že i slova míněná v nadsázce a legraci mohou mít devastující dopad na ty, kterým jsou adresována.
Video začíná scénou, kde stojí otec se synem. Když se otce zeptají na to, co je podle něj legrace, odpoví: „Když řeknu synovi, že je osel,“ směje se a laškovně cuchá posmutnělému chlapci vlasy. Egyptská kultura je plná legrácek a lidé, kteří jsou vtipní, si často získají oblibu a pozornost ostatních pro své umění osvěžit prostředí a společnost, v níž se nacházejí. Mnohdy je však takové vtipkování pouhou zástěrkou pro obtěžování a šikanu a je obtížné rozeznat, kde už legrace končí a hanlivé výrazy jsou používány se zlým úmyslem. Některé egyptské vtipy, scénky či písně dokonce pomohly normalizovat sexuální, politické i společenské násilí na ženách, protože urážky v nich obsažené jsou bagatelizovány a zesměšňovány.
Uživatelé sociálních sítí, na nichž video viděly dosud dva miliony lidí, iniciativu firmy chválí. „Tohle je první egyptská reklama, kterou naše společnost opravdu potřebuje,“ komentují lidé a přidávají se další: „Je načase, aby se média začala kulturou šikany v Egyptě zabývat.“ Zatím není jasné, jaký dopad podobné kampaně mají, jisté však je, že nejsou samospásné a je potřeba, aby Egypt dál pracoval na legislativě, která by oběti šikany chránila a trestala její původce. Severoafrická země dosud přijala návrh zákona, který označuje šikanu za trestný čin a stanovuje tresty agresorům. Zdaleka se totiž nejedná o pouhý kulturní problém, ale o problém veřejného zdraví, na které má šikana devastující dopad.