„Zabij mě, ať už mám klid,“ prosila žena agresora. Obětem domácího násilí nyní pomůže pošťák nebo kadeřník

Obrázek: bright-sky-small

„Setkával jsem se s mnoha případy vražd v rodině. Znám ten chaos a neštěstí, které to může způsobit, jak to lidem změní život,“ vypráví John Liversidge, britský vysloužilý policista, který u policie sloužil třicet let. Ačkoli odešel do důchodu, rozhodl se, že obětem domácího násilí zůstane nablízku a najde způsob, jak lidem ohroženým násilím nebo dokonce na životě pomoci. Díky tomu je od roku 2018 v Británii zdarma ke stažení aplikace Bright Sky (Jasná obloha), která pomáhá obětem domácího násilí, a od letošního února je k dispozici i českým uživatelům.

Skryté, ale všudypřítomné. To je domácí násilí. „Každý máme ve svém okolí nejspíš někoho, kdo od svého blízkého víc než lásku a pochopení zažívá teror a násilí. Možná to ani netušíte. A není divu, oběti své trápení často úspěšně tají, průměrně 8 – 10 let. Svou situaci zlehčují, násilnou osobu omlouvají, anebo si vše kladou za vinu,“ popisuje charakter domácího násilí Nadace Vodafone, která vývoj a fungování aplikace financuje.

Aplikace pro oběť i její blízké a kolegy

Bright Sky je určena „nejen pro samotné oběti, ale pro každého, kdo má obavy o svoji kamarádku, kolegu, sousedku nebo někoho z rodiny,“ upřesňuje Veronika Řídelová, manažerka komunikace Nadace Vodafone, a pokračuje: „Je určena i pro stejnopohlavní páry, domácí násilí se totiž děje i v LGBT komunitě.“ Z tohoto důvodu se letos aplikace představí také na festivalu sexuálních menšin Prague Pride.

Unikátní funkce

Oběti domácího násilí i jejich známí a blízcí mohou v aplikaci využít řadu užitečných funkcí. Mimo databázi kontaktů na centra pomoci nabízí Bright Sky možnost zaznamenávat důkazy o domácím násilí. Oběť tak může nahrát jak fotografie, video, text nebo zvukový záznam, které nezůstávají v mobilním telefonu, ale zároveň jsou jí kdykoliv k dispozici. Veškeré záznamy mohou následně sloužit jako důkazní materiál. 
Protože lidé, kteří se stali oběťmi násilí ve vztahu, mají tendenci svou situaci bagatelizovat, násilí ze strany partnera či partnerky omlouvají a dávají si ho za vinu, je v aplikaci k dispozici dotazník, který uživateli pomůže odhalit nebezpečí ve vztahu a nabídne mu možné varianty pomoci či dalšího postupu. 
Funkce mýty o domácím násilí pak umožňuje uživatelům aplikace na základě odpovědí souhlasím, či nesouhlasím s popsanými situacemi zjistit, zda nemají zakořeněné mylné představy o násilných vztazích. Po každé odpovědi se automaticky zobrazí zhodnocení odpovědi i vysvětlení popisované situace. „Moje kamarádka se ke svému partnerovi chová velmi manipulativně a citově ho ponižuje, ale to neznamená, že by se chovala násilně. Prostě taková je.“ Souhlasíte?*

Česká Bright Sky oslnila Evropu

Organizace ROSA Centrum pro ženy, která je odborným garantem aplikace u nás, byla chorvatským předsednictvím Rady EU oslovena, aby ji představila jako příklad dobré praxe na jednání Pracovní skupiny pro základní práva, občanská práva a volný pohyb osob (FREMP). „Reakce byla velmi pozitivní, padalo hodně konkrétních dotazů na možnosti využití aplikace a její propagaci, velmi se líbily jednotlivé funkce. Někteří přítomní zástupci jednotlivých států projevili zájem o přenos aplikace do jejich země,“ popisuje úspěch aplikace v Radě EU Branislava Marvánová Vargová z organizace ROSA. A její výjimečnost potvrzuje také Veronika Řídelová: „Mobilní aplikace Bright Sky je unikátní v tom, že na jednom místě nabízí komplexní a aktualizované informace pro oběti domácího násilí, ale i pro kohokoliv dalšího, kdo má obavy o svého blízkého, že by se mohl v násilném vztahu nacházet. To, že je aplikace určena pro mobilní telefon, z ní dělá relativně bezpečnou věc. Oběť při hledání informací nezanechává žádné stopy jako třeba v internetovém vyhledavači na počítači, informace z aplikace si může zjistit třeba na WC, v práci či v MHD a možnost kontaktovat anonymně přímo z aplikace poradenskou službu v místě bydliště je taky zbořením velké bariéry, kterou mnohé oběti násilí mají. Domnívají se, že do poradny nepatří, za svoji situaci se stydí a nebo se bojí, že by je návštěva takového místa mohla ještě víc ohrozit a partnera či partnerku vyprovokovat.“

„Zabij mě, ať už mám klid.“

Protože je aplikace v Česku dostupná zatím jen několik měsíců a odchod z násilného vztahu je často velmi zdlouhavý a těžký, není zatím možné přinést konkrétní příběhy obětí, kterým aplikace pomohla násilnou domácnost opustit. Čísla Nadace Vodafone však ukazují, že oběti domácího násilí aktivně využívají možnost aplikace ukládat důkazy o domácím násilí, ve více než 740 případech si přes databázi vyhledávali centra pomoci a přes 500 uživatelů si pomocí aplikace ověřovalo, zda žijí v násilném vztahu. Bright Sky si do května stáhlo 1022 uživatelů. „Každopádně od těch, kteří násilí ve vztahu zažili a dokázali z něj odejít, víme, že by takový nástroj tehdy velmi ocenili. Ať už pro uchování důkazů, pro anonymní konzultaci s odborníkem nebo pro posouzení vlastní situace,“ doplňuje Marvánová Vargová z ROSA. Jednou z nich je například Pavla Paskovičová. Ta se ozvala na výzvu Davida Vaníčka a jeho partnera, kteří spravují instagramový účet Dva tátové. V podcastu s Vaníčkem pak 32letá Pavla popisuje vztah, v němž se k psychickému násilí přidalo i fyzické násilí. „Za jízdy mě vyhodil z auta,“ svěřila se s prvním okamžikem fyzického násilí. „Zabij mě, ať už mám klid,“ zcela vážně pak prosila Pavla svého tehdejšího nepřítele, jak mu sama říká, a dala mu do ruky nůž. Když vztah opustila, následoval z jeho strany stalking. „Čekal na mě po práci nebo když jsem seděla s holkama na kafi, stál za oknem. Neustále jsem se rozhlížela, jestli ho někde neuvidím, byla jsem pořád ve střehu,“ vzpomíná. Stalking vyústil v další fyzické napadení, které Pavlu poprvé za celou dobu přimělo zavolat policii. Dnes by podle svých slov uvítala, kdyby tehdy kdokoli z lidí v jejím okolí, kteří měli podezření, že je obětí domácí násilí, zavolal policii a rázně zakročil. Zároveň zcela jednoznačně říká, že pokud by v době, kdy žila s agresorem, byla dostupná aplikace Bright Sky, rozhodně by ji využila pro ukládání důkazů o týrání a velmi vítá její anonymitu. „Někdy je jednodušší svěřit se cizímu člověku než rodině a nejbližším přátelům. Nestydíte se, nesvazuje vás to, nevidíte brečící rodiče,“ vysvětluje. Co by vzkázala obětem domácího násilí, ať už mužům či ženám? „Uvědomte si, že násilí, ať už psychické nebo fyzické, není normální. Nebojte se a řekněte si o pomoc, protože jedině tak se z toho můžete dostat,“ dodává.

Aplikace plná tajemství

Vzhledem k povaze aplikace ji Nadace Vodafone nepropaguje skrze reklamy v médiích, ale postupným šířením v cílových skupinách a také kampani na sociálních sítích s názvem Řekni to dál. Ta odstartovala příhodně na Mezinárodní den žen, protože ač oběťmi domácího násilí nejsou zdaleka jen ženy, stále jsou jeho nejčastějšími oběťmi. Kampaň má upozornit na to, že pomoc vyhledá asi jen 10 % obětí domácího násilí. Dále aplikaci doporučují svým klientům a klientkám neziskové organizace napříč Českem, Intervenční centra a „připravují se i metodické pokyny pro policisty zasahující u případů domácího násilí, kterých jsou ročně tisíce,“ nastiňuje plány Řídelová.

Pomoci může kadeřník i kosmetička

Téma partnerského násilí přiblížila Nadace Vodafone zástupcům firem i pracovníkům ve wellness a beauty sektoru, protože nejen kosmetička nebo masér může svým klientkám a klientům doporučit aplikaci Bright Sky a pomoci jim násilný vztah opustit. „Není našim cílem udělat z kadeřníků či vizážistek psychoterapeuty. Chceme jen, aby věděli, že existuje jednoduchý digitální nástroj v podobě mobilní aplikace, který mohou zmínit klientkám či klientům v nesnadné životní situaci a pomoci jim víc než jen slovem útěchy,“ říká Veronika Řídelová.O tom, že profesionálové z těchto sektorů mohou pomoci svým klientům,  i kadeřník Tomáš Arsov: „Pro své klientky se cítím být nejen kadeřníkem, ale tak trochu i důvěrníkem. Ženy se mi svěřují třeba i proto, že se o svém trápení stydí mluvit se svými blízkými a nechtějí se obrátit na psychoterapeuta. Bright Sky je skvělý nápad a doufám, že pomůže i mým klientkám nebo jejich blízkým.“

Protože v době koronaviru, kdy byly salony krásy zavřené a oběti byly mnohdy se svými agresory izolované doma, předaly ROSA a Nadace Vodafone ve spolupráci s Českou poštou přehledné instrukce o tom, jak se zachovat, když zákazník či zákaznice potřebuje pomoc, zaměstnancům České pošty. Následovali je kurýři Rohlíku, Dáme jídlo či Zásilkovny a dalších služeb a dnes už i oni vědí, co mohou udělat, pokud se stanou svědky domácího násilí u svých klientů. „Česká pošta doručuje denně dopisy a balíky do všech částí republiky. Potkáváme se se statisíci zákazníky v jejich bydlištích. Pošťák je pro celou řadu klientů jistotou a přirozenou autoritou. Proto nám přišlo zcela samozřejmé se zapojit do aktivity, která pomáhá a může vyřešit problémy, které z vnější strany domovních dveří nejsou vidět,“ říká ředitelka Nadace České pošty Marta Selicharová.

Aplikaci si můžete stáhnout jak na Google Play, tak Apple Store. Na české adaptaci spolupracovali také zástupci Policie ČR a Ministerstva vnitra ČR, kteří se podíleli na upravení právního rámce a kazuistik. Odborným garantem české adaptace je organizace ROSA – centrum pro ženy.

* Psychické násilí je velmi škodlivou formou domácího násilí. Psychické násilí může být obzvláště zraňující, protože oběť může získat pocit, že to, co se děje, je její chyba. Pokud je někdo, koho znáte, psychicky týrán, oslovte ho a nabídněte mu svou podporu.

Ilustrační foto: Wikipedia