Kalifornský metodistický kostel Claremont United Methodist Church minulou sobotu do veřejného prostoru nainstaloval betlém. Na tom by v předvánočním čase nebylo nic zvlášního, kdyby jedním z jeho ústředních prvků nebylo pletivo, řetězy a zámky.
„V době, kdy jsou uprchlické rodiny, které v naší zemi hledají azyl, na hranicích proti své vůli rozdělovány, vzpomínáme na světově proslulou uprchlickou rodinu. Ježíše, Marii a Josefa,” uvedla k podobně letošního betlému Karen Clark Ristine z claremontského kostela, který dlouhodobě pracuje s rodinami uprchlíků. „Krátce po narození Ježíše byli Josef s Marií nuceni uprchnout se svým malým synem z Nazaretu do Egypta, aby utekli před tyranským králem Herodem. Obávali se perzekuce a smrti. Co kdyby tato rodina hledala dnes útočiště v naší zemi?” Odkazuje tak k imigrační politice administrativy amerického prezidenta Donadla Trumpa. Následkem jejích nařízení dochází totiž k rozdělování rodiny a rodičům bývají v některých případech odebírány jejich děti. Zejména mexičtí migranti pak bývají terčem prezidentových negativních vyjádření. V minulosti je například označil za původce znásilňování a kriminálníky.
Jak uvádí britský deník The Independent, je aktuální claremontský betlém jedním z těch, které v posledních letech poukazují na aktuální politické a společenské problémy. V předchozích letech se některé snažily upozornit na zákony ohledně držení zbraní nebo manželství pro stejnopohlavní páry, jiné protestovaly proti válečným konfliktům. Právě jeden z prvních protestních betlémů byl postaven v roce 1968 v newyorském Central Parku jako protest proti válce ve Vietnamu.
Fotografie betlému, kterou pastorka umístila na svůj soukromý Facebook, se začala virálně šířit. Zatímco mnozí krok kostela ocenili, jiné gesto kongregace pobouřilo. „Mimochodem... Marie & Josef by neudělali nic NELEGÁLNÍHO!! Zejména se synem božím, kterého měli s sebou!!” byl například jeden z komentářů zveřejných pod fotkou. Nelíbil se ale také některým členům stejné církve. Například Edwin Musto uvedl, že politika do kostela nepatří. „Betlém je teologický ekvivalent pro umění ve veřejném prostoru. A rolí takového umění bylo vždy zvyšovat povědomí,” zareagovala na podobnou kritiku Ristine.
„Naším záměrem je zaměřit se na žadatele o azyl a na způsob, jak jsou přivítáni a jak je s nimi zacházeno. A ukázat, že může být citlivější způsob, jak ukázat boží lásku,” uvedla Ristine. „Myslím, že jako křesťané máme povinnost hlásat narativ, který může být i odlišný od toho, co si svět myslí,” uzavírá.
Foto: FB Karen Clark Ristine