Newyorská drogérie účtuje mužům 7% daň

Obrázek: 7-procent-small

Podle loňské studie newyorského Centra pro záležitosti spotřebitelů stojí produkty pro ženy v průměru o 7% více než ty pro muže. Na tuto skutečnost v říjnu svérázně zareagovala majitelka jedné z drogérií v New Yorku, když zavedla 7% daň pro mužské zákazníky. Informuje o tom už nepřehlédnutelnými poutači ve své výloze: „Všechny ženy nakupují bez daně. Muži naopak platí 7% taxu.“

Debaty o vyšších sazbách za ženské produkty a služby se ve Spojených státech vede už delší dobu. Vypovídá o tom například i už zlidovělý pojem „tampon tax“ nebo "pink tax" (tampónová nebo růžová daň), který naráží na skutečnost, že v některých státech menstruační vložky a s tím spojené další produkty podléhají daňové sazbě pro luxusní zboží. Kritici současně upozorňují, že mnohé čistírny také účtují vyšší sazbu za vyprání dámské blůzy než mužské košile.

7 procent

„Chceme tím poukázat na to, že si ženy zaslouží pauzu, zatímco muži zaplatí sedm procent navíc. Ženy jsou obecně nuceny utrácet vice peněz, zatímco méně vydělají, takže si prostě zasloužíme pauzu,“ vysvětluje pro server The Daily Dot své rozhodnutí Jolie Alony, majitelka drogérie.

Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Někteří zákazníci personálu sprostě nadávali, případně majitelku označovali za sexistku, jiní vzali celou věc s humorem. I tak ale drogérie balancuje na hraně zákona, jelikož účtování rozdílných cen na základě pohlaví je v rozporu s newyorským zákonem. Muži ale ve skutečnosti žádnou speciální daň navíc neplatí. Naopak ženy získávají automaticky 7% slevu. Drogérie tak cenový rozdíl pokrývá ze svého. I přesto se však drogérie setkala s velkou vlnou kritiky zejména ze strany internetových diskutérů, kteří zaplavili její Facebook. V takové kampani řada z nich vidí sexismus naruby a diskriminaci mužů.

„Žijeme ve velkém světě a myslím, že je třeba zvyšovat o těchto věcech podvědomí,“ uzavírá Alony.

Foto: Thomson Chemists