Kapela Al-Namrood: Metal jako vzdor v saúdské společnosti

Obrázek: alnamrod-small

Když máte metalovou kapelu v České republice, může být váš koncert zrušen, jako se stalo v loňském roce kapelám Root a Törr. Ale co když jste nikdy neměli živý koncert, protože byste tím čelili hrozbě ostrakizace, vězení i smrti? Taková je situace saudské metalové kapely Al-Namrood, která se snaží ve své hudbě vyjádřit kritiku přísně náboženské společnosti. 

Název kapely Al-Namrood se překládá jako “nevěřící” a jde o arabský název babylonského krále Nimroda, který se vzepřel společenským pravidlům vycházejícím z monoteistického náboženství a započal stavbu Babylonské věže. Kapela vznikla v roce 2008 a její členové jsou anonymní, jejich identifikace by totiž mohla vést k potrestání ze strany úřadů. Říkají si tedy Mephisto, Ostron a Humbaba. V hudbě využívají motivy arabských lidových písní a bájí, které vznikly v době před vznikem islámu, pohanské historické i kulturní kontexty a také tradiční arabské nástroje.

Baskytarista Mephisto říká pro server VICE, že jejich hudba je formou vzdoru proti společenským pravidlům a také jeho osobní způsob jak pracovat s frustrací. “Zjednodušeně řečeno, jedinec zde nemá práva na nic. Jsme ve vlastnictví práva šaría. Všechno, co děláme, musí být odůvodněno islámem a uznáno společností,” říká o životě v Saúdské Arábii. “Vše je pro člověka vybráno od narození až do smrti. Dítě se narodí a vyroste, aby se stalo muslimem. Vzdělání je velmi neobjektivní a zaměřené na islámský svět. Ani v manželství si nemůžete vybrat svého partnera,” dodává. Kapel je dle něj v zemi velmi málo a hrají pouze v soukromí. Kritika státu a náboženství je zakázaná, proto jsou také zřejmě blackmetalové kapely považovány za hrozbu pro bezpečnost státu.

Na konceptu black metalu skupinu zaujalo, že reflektuje i z jejich pohledu problematiku iracionality náboženství. V počátcích tedy kupovali CD ze sousedních zemí a spolu s knihami a dalšími materiály je pašovali do Saudské Arábie. Velká změna přišla díky internetu, který jim pomáhá hudbu shánět i propagovat vlastní nahrávky. Problém je také s nákupem kvalitního hudebního vybavení, které v zemi podle jejich slov není dostupné. Členové kapely ani fanoušci metalu nemohou nosit trička oblíbených kapel, žádné antináboženské symboly ani dlouhé vlasy. Propagace kapely je nemožná, živý koncert by podle nich mohl vést až k trestu smrti.

Podle autora článku o kapele na serveru Metal-archives je black metal o vzpouře a právě Al-Namrood mají blízko k jeho první vlně. Skupina totiž podle něj na rozdíl od amerických a evropských kapel skutečně vystupuje proti společenskému útlaku a členové skupiny se kritikou státu a státního náboženství vystavují reálnému nebezpečí. 

Foto: Repro Youtube

Zimu občas prožívají odříznutí od světa. Stává se, že musí uklidit velké množství sněhu, aby se dostali ke koním. Koně chodí navštěvovat i dívka na invalidním vozíku. Když je cesta nesjízdná, přijedou pro ni s koňmi až do vesnice. “Projížďky na koni jí pomáhají. Mně zase pomáhá její věčný optimismus a radost ze života. V budoucnosti bychom spolu chtěly absolvovat několik desítek kilometrů dlouhý trail na koních přes hory, " vypráví Zuzana.
 
Na statek chodí také další děti i děti z ústavů a dětských domovů. Jezdí na ponících i na velkých jezdeckých koních, češou je, čistí kopyta, dávají jim seno, učí se je vodit a hlavně jim rozumět. V jednom přes léto prázdném seníku mají děti velké pískoviště, starý kufřík s pohádkovými knížkami, houpačku a stolek se židlemi, na kterém si kreslí.
 
Pomáhají také lidé z romské osady
 
S poníky navštěvuje Zuzana také lidi starší generace, kteří žijí sami bez rodin v rejdovském Domě seniorů. S rodinou pak pomáhá i dalším lidem z vesnice. Od jara do podzimu se starají o několik zahrad a sadů, které sousedí s hospodářstvím. Většinou patří starším lidem z obce, kteří je už nemohou sami sekat. Trávu na seno pro koně suší na lukách u statku. Často při tom pomáhají také lidé z romské osady. “Jsou velmi šikovní a pracovití. Například takový Lajoš - kupuji od něj seno pro koně. On a jeho rodina. I Stano s kurzem na obsluhu motorové pily i mladá Táňa, co si v Rožňavě dělá řidičák, i slepý Ivan se ženou Janou, co si postavili v domě koupelnu, i Žaneta, co skončila gymnázium a učila ve škole děti," popisuje Zuzana. “Před lety jsem učila v místní základní škole, kde jsem se postavila na stranu romských matek z místní segregované osady, které chtěly, aby se k jejich dětem učitelky chovaly stejně jako k jejich neromským spolužákům. V rejdovské romské osadě jsem poté dala dokupy několik chlapců a děvčat, kteří jako hudební skupina Rejdovate Čhave občas vystupují po okolí,” doplňuje. (https://www.facebook.com/Rejdovate-%C4%8Chave-662422310561647/)
 
 
Hipoterapie dostupná pro každého
 
V létě 2016 začala Zuzana nabízet možnost terapie nejen s velkými koňmi, ale i s poníky Bety a Spikem. Kurz hipoterapie Zuzana absolvovala na Slovenskej zdravotníckej univerzite. Tuto formu terapie dělají s rodinou ve volném čase zdarma, případně za dobrovolný příspěvek. 
 
Péče o koně není jednoduchá ani levná záležitost. Přesto to s koňmi nevzdala. Mnoho aktivit spojených hlavně s ježděním dětí z ústavů dělá zdarma, dobrovolně. V budoucnu by proto s dcerou a přítelem chtěli na podporu těchto aktivit založit menší občanské sdružení. "‘Čím víc budeš rozumět koním, tím méně budeš rozumět lidem.’ řekl mi jednou kamarád z Mengusovic, který k nám chodí strouhat a podkovat koně. Netroufám si říct, do jaké míry rozumím koním a lidem, ale myslím si, že spíše platí: Čím více se budeš snažit porozumět koním, tím více se budeš snažit porozumět lidem," uzavírá Zuzana.
 
V současné době by hospodářství podle Zuzany potřebovalo přibližně 5000 eur na výstavbu malé ekologické bezbariérové chatky, kde by se děti a dospělí mohli schovat před nepříznivým počasím, ale také na opravu stájí a na koupi malého vozíku pro poníka Spika. Chtěli byste se na těchto aktivitách nějak podílet a podpořit je? Napište Zuzaně na stránce 
Zuzkino slobodné gazdovstvo. (https://www.facebook.com/Zuzkino-slobodn%C3%A9-gazdovstvo-1381993442107364/)