Zneužívání starších videí a videí vytržených z kontextu je jednou z nejčastějších metod tvorby hoaxů. Jejich tvůrci chtějí dokázat, že země s vyšším počtem běženců jsou již dnes v rozkladu, v podstatě ve válečném stavu, města jsou rabována apod. Používají k tomu stále častěji videa staršího data, nebo videa úplně jiných případů z jiných částí světa. O tvorbě hoaxů a jejich ověřování najdete více v našem návodu.
Zejména na německy mluvících sociálních sítích se začalo sdílet video brutálního napadení ženy dvojicí mladíků. Původ videa jsme zachytili na FB stránce rakouské nacionalistické politické strany NPÖ, kam ho sdílel jeden z uživatelů s komentářem: Asylant verdrischt in Frankreich Passantin / Azylanti ve Francii zbili kolemjdoucí. Právě odtud video sdílo již více než 2000 uživatelů v kontextu brutálního násilí páchaného migranty. Z facebookové skupiny Rücktritt Bundesregierung video sdílelo více než 6000 uživatelů. Je pravděpodobné, že se sdílí také z dalších míst. Video také postupně začali „lajkovat“ a sdílet někteří čeští uživatelé.
Útočníci však mluví rusky a rusky mluví také oběť útoku. Na videu je možné v záběru zahlédnout také jeden z domů ve stylu ruských venkovských obydlí. Šokující video bylo natočeno v roce 2014 v Nižném Novgorodu třínáctiletým komplicem patnáctiletého útočníka. Jedná se proto o hoax. Ten byl vyvrácen také rakouskou stránkou Mimikama.at.
Úvodní foto: Wikipedia
Muž, který kázal přítomným včetně královny, nebyl dirigent. S orchestrem neměl nic společného, byl to zkrátka jeden z návštěvníků. Není to údajně jeho první narušení nějaké akce. Hudebníci současně neodešli na protest proti narušiteli koncertu, ale proto, že je k tomu vyzvala bezpečnostní služba a policie. Následně byl muž prohledán a z koncertního sálu vyveden.
Skutečnost je tak mnohem méně dramatická, než se článek (a další články ze zahraničí z předchozích let) snaží podat. Přisouzení role dirigenta narušiteli má v člověku navodit dojem, že muslimové „infiltrují“ takové instituce, jako je klasická opera. Odchod hudebníků má být zase interpretován jako odvážný tichý vzdor proti autoritě (proto role dirigenta), ačkoli jde ve skutečnosti o poslechnutí v zájmu vlastní bezpečnosti.
Událost se odehrála už v roce 2011. V tomtéž roce se její překroucená verze objevila už na několika protiislámských serverech (http://www.jihadwatch.org/2011/09/netherlands-muslim-disrupts-concert-for-queen-to-preach-islam?doing_wp_cron=1452179388.3092050552368164062500). Později se opět začala objevovat v roce 2014 jak na zahraničních propagandistických serverech, tak na sociálních sítích, kdy byla také vyvrácena ( https://www.truthorfiction.com/beatrix-concert-muslim-disruption/ ). Znovu se začala šířit začátkem letošního roku.(http://www.novarepublika.cz/2016/01/dirigent-vysvetloval-kralovne.html).
Zprávě se fakticky věnovala jen nizozemská média, ve kterých se o muslimském dirigentovi a orchestru odcházejícím na protest nemluví, naopak incident uvádějí tak, jak se skutečně odehrál.