Dnešním západem slunce končí islámský postní měsíc ramadán. Během devátého měsíce islámského lunárního kalendáře, který letos začal 16. května, muslimové od úsvitu do západu slunce nejedí, nepijí, vzdávají se sexu a ideálně také špatného chování a vulgarit. Ramadán by měl v lidech probudit lepší já, které by v nich mělo zůstat i po jeho skončení. Měsíc půstu pravidelně reflektuje společnost Coca Cola a letošní rok nebyl výjimkou – natočila reklamní spot.
Každoročním reflektováním islámského postního měsíce je známá společnost Coca Cola. V minulých letech přišla například s limitovanou edicí plechovek se speciálními etiketami. Ty obsahovaly pouze pro Coca Colu typickou bílou vlnovku, nikoli logo. Místo něj byl na každém nápoji v plechovém obalu slogan „Nálepky jsou pro plechovky, ne pro lidi.“ Cílem této kampaně blízkovýchodní odnože Coca Coly byl boj za toleranci a proti předsudkům.
Letos se společnost rozhodla natočit reklamní spot , do jehož středu zasadila mladou muslimku v oranžovém šátku. Hned na začátku ujede mladé ženě v šátku autobus, a tak se, ač drží ramadánový půst, vydá pěšky. Cestou se jí dostává podezíravých pohledů, bezohlednosti i posměchu. Toho si všimne dívka, která ve sportovním oblečení běží městem, a u stánku koupí dvě láhve Coca Coly. Přistoupí k muslimce, která s několika datlemi zabalenými v ubrousku čeká u kamenné zídky na západ slunce, a jednu jí nabídne. Očividně se jí dotkne, když se muslimka z láhve ihned nenapije, vzápětí jí však dojde, že mladá zahalená žena čeká, až zapadne slunce. Rozhodne se tedy počkat s ní a ve chvíli, kdy obloha ztmavne a slunce zapadne, si dvě dosud neznámé mladé dívky společně dají datle a Colu. Reklamu uzavírá slogan „To, co nás spojuje, je větší než to, co nás rozděluje.“
Někteří diváci kritizují jak přerušení půstu sladkým perlivým nápojem, tak hon za ziskem u příležitosti náboženské události. Většina však reklamu přijala kladně a ocenila její poselství. „Jasně, že je naprosto nezdravý přerušit půst Colou,“ píše pod reklamou na YouTube jeden z diskutujících. „Je to jen marketing. Ale lidi, popřemýšlejte o tom poselství. Strašně se mi líbí, že tak velká společnost jako Coca Cola dělá něco proti diskriminaci muslimů.“ „Vím, že jsou oprávněné důvody, proč nepřerušovat půst sladkými nápoji, a to především pro muslimy, kteří drží půst každý den celý měsíc. Ale Coca Cole patří uznání, že přišla s reklamou s tak povzbuzujícím vzkazem!“ dodává další.
Ihned po skončení ramadánu následuje svátek Al-Fitr, kterým muslimové oslavují konec půstu a dávají si dárky. Příští rok začne ramadán už na začátku května, uvidíme, s jakou reflexí postního měsíce přijde Coca Cola tentokrát.
Foto: Repro YouTube