Analýza Europolu: Změny v modu operandi ISIS

Obrázek: isis-europol-small

Evropské centrum pro boj proti terorismu (ECTC), které působí v rámci Europolu, vydalo 2. prosince zprávu Changes in Modus Operandi of IS revisited (Změny v modu operandi Islámského státu – nové zpracování, pozn. red.). Zpráva vyhodnocuje hrozbu, kterou Islámský stát představuje pro Evropskou unii. Na základě této zprávy se pak mohou členské státy EU připravit na budoucí potenciální útoky.

V současnosti EU čelí řadě teroristických hrozeb a útoků ať už od skupin nebo jednotlivců řízených či inspirovaných Islámským státem, útoků za užití výbušnin, automatických a sečných zbraní a vozidel. IS dokázal, že v inspirování lidí k páchání teroristických útoků je velmi účinný. 

Ředitel Europolu Rob Wainwright uvedl: „V posledních dvou letech byla zaznamenána řada džihádistických útoků, z nichž některé přinesly mnoho obětí. Míra této hrozby byla v Evropě uznána, na základě čehož došlo k zesílení spolupráce mezi policií a bezpečnostními složkami napříč kontinentem. To vedlo ke zvýšenému zatýkání a díky tomu také k maření chystaných teroristických útoků. Ukazuje se, že zvýšená spolupráce a výměna dat mezi všemi příslušnými složkami napříč Evropou je úspěšným prostředkem ke zklidnění hrozby, kterou IS představuje. Nicméně zpráva z 2. prosince naznačuje, že hrozba je stále veliká a zahrnuje různé komponenty, se kterými se lze úspěšně vypořádat jen za ještě lepší spolupráce.“

Koordinátor ECTC Gilles de Kerchove vyjádřil následující: „Musíme být bdělí, neboť hrozba takzvaného Islámského státu a návrat zahraničních bojovníků v následujících letech pravděpodobně přetrvá. Tito lidé jsou cvičení v užití výbušnin a střelných zbraní a byli indoktrinováni džihádistickou ideologií. Účinná odezva vyžaduje kompletní přístup a dlouhodobý závazek. Samozřejmě primární zodpovědnost v boji proti terorismu mají členské země, nicméně EU a její orgány, jakým je Europol, mohou a měly by hrát podpůrnou roli, která pomůže odpovědět na mezinárodní povahu hrozby.“

Deset klíčových závěrů zprávy

  1. Další pokusy o útoky v Evropě provedené jednotlivci či skupinami budou pravděpodobně zmařeny. Odhady některých zpravodajských služeb naznačují, že několik desítek lidí řízených IS a schopných spáchat teroristické útoky již může být přítomno v Evropě. 
  2. Vedle Francie a Belgie se terčem teroristů vedených či inspirovaných IS mohou stát všechny další členské státy EU, které jsou součástí koalice proti IS vedené Spojenými státy.
  3. Nejpravděpodobnějším možným vývojem je užití stejného modu operandi se stejným typem zbraní jako v dřívějších útocích.
  4. Jestliže je IS v Sýrii či Iráku koaličními silami poražen či znatelně oslaben, může se zvýšit míra návratu zahraničních bojovníků a jejich rodin z oblasti do EU nebo dalších oblastí konfliktu.
  5. Experti na boj proti terorismu očekávají, že IS začne plánovat a vést útoky z Libye. 
  6. Modus operandi, který byl využit v Sýrii a Iráku, jako například použití výbušnin ve vozidlech, vydírání a únosy, může být využit jako metoda útoků v EU.
  7. Zřejmá preference měkkých cílů znamená, že útoky na klíčovou infrastrukturu, jakou je elektrická síť či nukleární zařízení, nejsou v současnosti prioritou IS.
  8. Jedinci syrské uprchlické diaspory mohou být náchylní k radikalizaci, jakmile se dostanou do Evropy, a mohou být cílem extremistických náborářů. Z toho důvodu patří k zájmům IS rozdmýchávat migrační krizi, polarizovat tak obyvatelstvo EU a jeho část obrátit proti žadatelům o azyl. Infiltrace do uprchlických táborů a dalších skupin uprchlíků/migrantů je pravděpodobná. 
  9. Kontakty mezi teroristy a zločinci jsou obecně velmi pragmatického a prospěchářského charakteru a slouží pouze specifickým účelům. Nicméně výskyt případů, v nichž budou tyto kontakty figurovat, se zintenzivní. A to proto, že teroristé jsou známí svou předchozí kriminální aktivitou, a proto využívají sítí organizovaného zločinu při přípravě útoků, například k získání falešných dokumentů a/nebo střelných zbraní.
  10. Nemělo by být přehlíženo, že IS není jedinou teroristickou organizací s úmyslem a schopností provádět útoky proti Západu nebo k útokům inspirovat jednotlivce a skupiny působící v členských státech EU. Jednotlivci inspirovaní či náležící k Al Qáidě a/nebo Al-Nusře nadále představují vážnou hrozbu členským státům EU a zájmům Západu obecně.

Přečtěte si celou zprávu Europolu v Angličtině.

Přečtěte si výpovědi dezertérů ISIS.

Foto: Flickr

V současnosti EU čelí řadě teroristických hrozeb a útoků ať už od skupin nebo jednotlivců řízených či inspirovaných Islámským státem, útoků za užití výbušnin, automatických a sečných zbraní a vozidel. IS dokázal, že v inspirování lidí k páchání teroristických útoků je velmi účinný.

Ředitel Europolu Rob Wainwright uvedl: „V posledních dvou letech byla zaznamenána řada džihádistických útoků, z nichž některé přinesly mnoho obětí. Míra této hrozby byla v Evropě uznána, na základě čehož došlo k zesílení spolupráce mezi policií a bezpečnostními složkami napříč kontinentem. To vedlo ke zvýšenému zatýkání a díky tomu také k maření chystaných teroristických útoků. Ukazuje se, že zvýšená spolupráce a výměna dat mezi všemi příslušnými složkami napříč Evropou je úspěšným prostředkem ke zklidnění hrozby, kterou IS představuje. Nicméně zpráva z 2. prosince naznačuje, že hrozba je stále veliká a zahrnuje různé komponenty, se kterými se lze úspěšně vypořádat jen za ještě lepší spolupráce.“

Koordinátor ECTC Gilles de Kerchove vyjádřil následující: „Musíme být bdělí, neboť hrozba takzvaného Islámského státu a návrat zahraničních bojovníků v následujících letech pravděpodobně přetrvá. Tito lidé jsou cvičení v užití výbušnin a střelných zbraní a byli indoktrinováni džihádistickou ideologií. Účinná odezva vyžaduje kompletní přístup a dlouhodobý závazek. Samozřejmě primární zodpovědnost v boji proti terorismu mají členské země, nicméně EU a její orgány, jakým je Europol, mohou a měly by hrát podpůrnou roli, která pomůže odpovědět na mezinárodní povahu hrozby.“

Deset klíčových závěrů zprávy Changes in Modus Operandi of IS revisited:

  1. Další pokusy o útoky v Evropě provedené jednotlivci či skupinami budou pravděpodobně zmařeny. Odhady některých zpravodajských služeb naznačují, že několik desítek lidí řízených IS a schopných spáchat teroristické útoky již může být přítomno v Evropě.

  2. Vedle Francie a Belgie se terčem teroristů vedených či inspirovaných IS mohou stát všechny další členské státy EU, které jsou součástí koalice proti IS vedené Spojenými státy.

  3. Nejpravděpodobnějším možným vývojem je užití stejného modu operandi se stejným typem zbraní jako v dřívějších útocích.

  4. Jestliže je IS v Sýrii či Iráku koaličními silami poražen či znatelně oslaben, může se zvýšit míra návratu zahraničních bojovníků a jejich rodin z oblasti do EU nebo dalších oblastí konfliktu.

  5. Experti na boj proti terorismu očekávají, že IS začne plánovat a vést útoky z Libye.

  6. Modus operandi, který byl využit v Sýrii a Iráku, jako například použití výbušnin ve vozidlech, vydírání a únosy, může být využit jako metoda útoků v EU.

  7. Zřejmá preference měkkých cílů znamená, že útoky na klíčovou infrastrukturu, jakou je elektrická síť či nukleární zařízení, nejsou v současnosti prioritou IS.

  8. Jedinci syrské uprchlické diaspory mohou být náchylní k radikalizaci, jakmile se dostanou do Evropy, a mohou být cílem extremistických náborářů. Z toho důvodu patří k zájmům IS rozdmýchávat migrační krizi, polarizovat tak obyvatelstvo EU a jeho část obrátit proti žadatelům o azyl. Infiltrace do uprchlických táborů a dalších skupin uprchlíků/migrantů je pravděpodobná.

  9. Kontakty mezi teroristy a zločinci jsou obecně velmi pragmatického a prospěchářského charakteru a slouží pouze specifickým účelům. Nicméně výskyt případů, v nichž budou tyto kontakty figurovat, se zintenzivní. A to proto, že teroristé jsou známí svou předchozí kriminální aktivitou, a proto využívají sítí organizovaného zločinu při přípravě útoků, například k získání falešných dokumentů a/nebo střelných zbraní.

  10. Nemělo by být přehlíženo, že IS není jedinou teroristickou organizací s úmyslem a schopností provádět útoky proti Západu nebo k útokům inspirovat jednotlivce a skupiny působící v členských státech EU. Jednotlivci inspirovaní či náležící k Al Qáidě a/nebo Al-Nusře nadále představují vážnou hrozbu členským státům EU a zájmům Západu obecně.

 

Přečtěte si celou zprávu Europolu v Angličtině.