Jogurtový magnát dává práci migrantům a pomáhá uprchlíkům

Obrázek: hamdi-small

Hamdi Ulukaya se narodil a vyrostl v horské vesnici v Turecku v kurdské rodině. V 90. letech se rozhodl změnit svůj život a odešel do USA. Setkával se s reakcemi, že migrant jako on nemá zemi co přinést. Dnes je Hamdi majitelem Chobani, značky nejprodávanějších jogurtů v USA a zaměstnává asi dva tisíce lidí, přičemž okolo 300 z nich jsou migranti.

Hamdi se po svém příchodu do USA rozhodl, že uspěje i přes všechny překážky, které měl jako nezkušený obchodník. Vzal si půjčku a koupil zaniklou továrnu na jogurty v New Yorku. Pak ještě přikoupil zařízení v Twin Falls v Idahu a pustil se do tvrdé práce.

Příležitost dával i lidem, kteří přišli do USA stejně jako on, tedy migrantům. Je v kontaktu s uprchlickými středisky a práci nabízí i těm, kteří neznají jazyk a s prací nemají zkušenosti. Hamdi jim zajišťuje nejen práci, ale pomáhá jim také s přestěhováním blíže k zaměstnání, pořizuje jim ze začátku překladatele, je-li to třeba. „V tom okamžiku, kdy uprchlík získá práci, přestane být uprchlíkem,“ řekl Hamdi na akci World Economic Forum.

hamdi1

V poslední době má Hamdi potíže s úřady a on i jeho značka jsou cílem rasistických útoků na sociálních sítích. Netajil se totiž nijak tím, že uprchlíkům pomáhá. Založil nadaci a byl se osobně podívat i na řeckém ostrově Lesbos, aby na vlastní kůži zažil uprchlickou krizi.

Na internetu se šířily lži o něm i jeho firmě, lidé vyzývali k bojkotu značky. Starostovi města Twin Falls, kde sídlí jedna z továren Chobani, bylo vyhrožováno smrtí kvůli podpoře Hamdimu. Nic z toho ale nezměnilo postoj Hamdiho Ulukayi ke svému podnikání a ke svým zaměstnancům. Pečuje o všechny stejně, bez rozdílu jejich původu. Platí jim více, než je v USA minimální mzda a zajišťuje, aby byli jeho pracovníci spokojení. Dal jim také 10% akcí společnosti a zavázal se, že většinu svého majetku věnuje na řešení uprchlické krize a na pomoc uprchlíkům.

Hamdiho příběh předává jednoduché poselství: „Nezáleží na tom, odkud jste. Můžete změnit svět.“

Foto: Wikipedia

Jazyková bariéra je často jedním z důvodů, proč se bojíme nebo ostýcháme s někým navázat řeč nebo vztah. Amanda Moore, studentka základní školy v Kalifornii, tenhle problém ale vyřešila velmi jednoduše. Použila online překladač od Google. Proč?