IKEA nechala žáky po 30 dní šikanovat květinu. Jak to dopadlo?

Obrázek: ikea-sikana-small

Co se stane, když budeme po jeden měsíc šikanovat květinu? S takovou otázkou vstupovala do experimentu společnost IKEA, která do jedné ze škol ve Spojených arabských emirátech umístila pod skleněné poklopy dvojici rostlin, které má ve své nabídce. Podle svého prohlášení o obě pečovala úplně stejně. Jen s tím rozdílem, že v jedné z vitrín byl instalován reproduktor s pochvalnými slovy a komplimenty od žáků, do druhé pak s nadávkami a posměchem. A výsledek mnohé překvapil. Po 30denní porci nadávek totiž šikanovaná květina skomírala, zatímco druhá se těšila dobré kondici. Společnost tak podle svých slov chtěla žákům názorně ukázat, jaké následky může šikana na živý organismus mít. A na žáky udělala značný dojem. „Pokud to má vliv na rostlinu, rozhodně to má vliv i na lidi,“ uvádí jedna z žákyň. I přesto, že převládají nadšené reakce, objevuje se také řada kritických, které společnost obviňují z manipulace svým údajně neprokazatelným tvrzením.

„V IKEA věříme, že štěstí se šíří podle toho, jak se k sobě navzájem chováme. Proto jsme ušli další míli, abychom šířili pozitivní energii,“ uvádí společnost na začátku videa. „Jsi k ničemu. Jsi chyba v systému. Vypadáš shnile. Fakt ještě vůbec žiješ?“ To jsou některé z vět, které pod vedením nadnárodní firmy nahráli žáci a následně měsíc jedné z květin pouštěli. „Vidět tě kvést mi dělá radost. Měníš svět. Jsi krásná,“ častovali po 30 dní tu druhou. Experiment vzbudil u žáků velký zájem a jeho záměr ocenili také tamní učitelé. „Myslím, že to je výtečný projekt. Něco, čeho se mohou fyzicky účastnit, může být skutečně silné,“ říká pedagožka Britney Goulet.

IKEA sikana 2

A jak žáci výsledek vnímali? „Jak dny plynuly, všímala jsem si, že ta šikanovaná rostlina začíná trochu usychat,“ říká jedna z žákyň školy, kde experiment probíhal. „Ta, která byla zasypána komplimenty, vzkvétala a byla krásná,“ dodává další žák.

IKEA sikana 3

Nadšení i kritika

Video zachycující výsledky experimentu se setkalo s nadšeným přijetím tisíců lidí. „Skvělá práce IKEA SAR! Je potřeba více společností, které využijí svůj vliv pozitivním způsobem,“ píše například uživatel Jordan Sipe. „Skvělý nápad. Myslím, že žáci měli na konci o čem přemýšlet,“ přidává se Julne. Ne všichni však nadšení sdílejí. Přímo pod videem na YouTube mnoho lidí společnost kritizuje a viní z manipulace, jelikož nikdo podle dostupných informací zatím z vědeckého hlediska vliv pozitivních slov na růst rostlin neprokázal. „To ani trochu nepřipomíná vědu. Chtěla bych to opakovat s více rostlinami. Toto je hoax,“ píše například uživatelka Davison Video. „Jako vědce mě velmi znepokojuje, že si společnost jako IKEA myslí, že to byl vhodný experiment. Tato studie je tak metodologicky na vodě, že se výsledek nedá ani interpretovat. Jsem dále v šoku z víry, že rostlinu zajímá slovní napadání. Nemá uši, mozek, centrální nervový systém,“ píše uživatel Science for Progress.

IKEA sikana 1

Podobný experiment v minulosti realizovala například televize Discovery Chanel v rámci svého pořadu Bořiči mýtů, kde se snažili dokázat, že vliv slov na rostliny je hojně rozšířenou pověrou. Rozdělili šedesátku květin do tří skleníků. V jednom je po 60 dnů vystavili pozitivním komentářům, ve druhém negativním a ve třetím je nechali bez reakcí. K překvapení televize na tom byly nejhůře ty rostliny, které byly nechány v klidu. Naopak ty s pozitivním i negativním hodnocením na tom byly po mnoha stránkách kvalitativně lépe. „Přestože nebyl vidět rozdíl mezi kvalitou rostlin v milém a zlém skleníku, zdálo se, že měl soundtrack kladný dopad na oba z nich,“ píše televize.

IKEA sikana 4

Foto: Repro IKEA