Role dnešního učitele se mění. Už není jen tím, kdo předává informace, naopak se od něj očekává, že dětem bude průvodcem a koučem. Právě Mediální dílna poskytuje vyučujícím nástroj, s nímž tuto svou roli dokážou naplnit efektivně a bez obav.
Práci s dílnou vyzkoušely školy po celé ČR
Tvůrčí dílny ve webové aplikaci jsou navíc doplněny dalšími aktivitami v offline prostoru tak, aby vznikl ucelený vzdělávací program použitelný v různých vyučovacích předmětech. Ke každé dílně je pro učitele zpracovaná metodika. Ta je primárně připravena pro školní prostředí, ale Mediální dílnu lze dobře využívat i v jiných organizacích s preventivními programy.
Zdá se vám, že otevírat dnes s dětmi otázky předsudků a diskriminace je příliš náročné, či možná přímo ožehavé? Metodika byla pilotována na devíti základních školách a víceletých gymnáziích po celé ČR a zde je hodnocení jednoho z učitelů: „Portál nabízí na první pohled složitá témata, až se jich člověk možná lekne. Ale pokud je dokáže s respektem a citlivě uchopit, tak si myslím, že to dá, co to dát má,“ říká Michal Staněk ze Základní školy Bohumila Hrabala Praha.
Vyučující mohou projít bezplatným školením
Prostředí webové aplikace je velmi intuitivní a žáci se v něm zorientují během pár minut. Pokud vyučující chtějí vstupovat do hodiny s naprostou jistotou, mohou před použitím Mediální dílny projít bezplatným školením. Díky němu se naučí využít potenciál dílny na maximum a přinést třídě opravdu jedinečný zážitek. Mladí lidé rádi pracují ve skupinách, vyjadřují své názory a vedou diskuzi. To potvrzuje i zkušenost učitelky Šárky Kontárové ze ZŠ Jiříkov: „Žákům to dalo jiný pohled na školu, že se tam dá zažít i něco jiného než klasická výuka v lavicích.“ Navíc se děti v Mediální dílně stávají samostatnými tvůrci vlastního obsahu. Díky hlubší orientaci v problematice, kritickému myšlení a diskuzi v žákovském kolektivu zaujmou aktivnější postoj k daným tématům.
Aktivity vedou mládež k samostatnému myšlení
V závěru dílny sami tvůrci rozhodují, jestli svou práci budou sdílet se svými spolužáky, nebo ji dokonce zveřejní na internetu. Každá třída má v online aplikaci vlastní prostor s nástěnkou, ke které může být připnuto i více tvůrčích dílen. „Podařilo se nám otevřít témata, o kterých děti normálně nepřemýšlí. Zamyslely se nad něčím, co není v žádných osnovách,“ říká učitel Bohuslav Hora ze ZŠ Planá nad Lužnicí. Dílny nenabízejí jednoduchá řešení, nejsou pokladnicí pravd. Mladým lidem především ukazují, že tou hlavní výzvou současnosti je zodpovědné nakládání s vlastním úsudkem. „Líbí se mi, že tento projekt není řešený černobíle. Umožňuje, aby se studenti vyjadřovali autenticky, aby si uvědomili, že předsudek taky nemusí být vždy jen špatný,“ popisuje Tomáš Kučera z Gymnázia Evolution Praha.
Mediální dílna vznikla v rámci projektu Místo pro všechny – budování prostoru pro vzájemné soužití, jehož součástí je i HateFree Culture.