Mohamad, který absolvoval v roce 2009 státní univerzitu v Iowě, se čas od času setkává s předsudky. Proto se ve své tvorbě mimo jiné snaží o nastolení dialogu. „Pokud se v dnešní politické atmosféře běžnému Joeovi uvedu jako Mohamad – muslim, Arab, syrský umělec – bude o mně mít už předem milion představ,“ uvedl v rozhovoru pro The New York Times. „A tak jsem se naučil držet pusu a tvořit umělecká díla, která promlouvají k mnoha lidem,“ dodal.
Umělecké dílo, na němž pracoval spolu s iráckým studentem a spisovatelem Ahmedem Badrem, který má sám za sebou zkušenosti uprchlíka, rekonstruuje pokoje, domovy, budovy nebo krajiny zasažené válkou. Hafezův spolupracovník Badr sesbíral skutečné příběhy uprchlíků žijících v USA a sepsal je do příběhů, které jsou součástí instalace. Návštěvníci mají možnost si také v rámci výstavy Artists in Exile: Expressions of Loss and Hope, jejíž součástí je právě i dílo Rozbaleno: Uprchlíkovo zavazadlo, možnost poslechnout úryvek každého příběhu v audioverzi u toho kterého kufříku. Ten je namluvený vždy hlasem jeho majitele.
Mohamad Hafez se narodil v Damašku a vyrostl v Saúdské Arábii. Přestože pochází se Sýrie, on sám uprchlické zkušenosti unikl. Do USA totiž přišel za studii už před čtrnácti lety, tedy ještě před začátkem syrské války. Nostalgie a pocit ostrakizace, zejména kvůli zážitkům z cestování po Spojených státech s manželkou nosící hidžáb, ho přivedly k tvorbě uměleckých děl, která se tématu migrace a uprchlictví věnují. V odhodlání ho podpořil také osud jeho vlastní rodiny, kdy i jeho sestra s manželem uprchla před třem lety ze Sýrie a skončila v uprchlickém táboře ve Švédsku.
Mohamad si pro vyjádření svých pocitů vybral kufříky zcela záměrně. Chtěl prý použít médium, se kterým se lidé dokáží ztotožnit. Aby divákům ukázal, že cesta nikdy není celým příběhem. Zavazadla pak získával od různých lidí, někteří z nich byli podporovatelé jeho tvorby. Jeden z autentických kufrů například dostal od sběratele, jehož vlastní prarodiče utekli před válečnou perzekucí Židů z Evropy do Spojených států.
„Navštívila jsem jeho ateliér a byla jsem naprosto fascinovaná světem, který vytváří z malých předmětů a cetek,“ popsala kurátorka výstavy Frauke Josenhans pro The New York Times. „Ilustruje probíhající konflikt v Sýrii, ale nejde jen o politické dílo. Je také hluboce osobní a odráží, co znamená nemoci se vrátit do země, kde jste vyrostli, být odloučen od rodiny a přátel, které milujete, z politických důvodů,“ dodala.
Mohamadova instalace svou precizností a empatií sklízí úspěch a informují o ní přední světová média. „Mým cílem je, aby se mé dílo aspoň pokusilo dát lidi zase dohromady,“ říká. „To je cíl, který budu ctít a opatrovat po zbytek svého života,“ říká závěrem.
Foto: Rodney Nelson / Facebook UNPACKED: Refugee Baggage