Integrační centrum Praha v prosinci spustilo kampaň s názvem Mezi svými, která veřejnosti ukazuje, že integrace cizinců není prázdný pojem. Přestavuje příběh cizinců a cizinek, kteří v České republice žijí dlouhodobě, zakládají tady rodiny, navazují nová přátelství, stávají se našimi sousedy a součástí naši společnosti. Ukazuje mimo jiné pozitivní zkušenosti, kterou cizinci s přijetím v české společnosti mají.
Kampaň vznikla jako reakce na negativní nálady části společnosti vůči cizincům. „Vnímali jsme, že se naši klienti a jejich rodiny setkávají s xenofobními, rasistickými a někdy i agresivními útoky ze strany české veřejnosti. Také jsme si byli vědomi toho, že obraz cizinců – ať už uprchlíků nebo cizinců dlouhodobě zde žijících – je v médiích vykreslován negativně, přitom česká společnost má s cizinci a integrací velmi dobré zkušenosti,“ představuje pro HateFree Culture smysl kampaně Tereza Třísková, koordinátorka integračních a informačních aktivit v Integračním centru Praha.
Primárně je kampaň určena pražské veřejnosti. „Hlavním prvkem kampaně je video. Jde o dokumentární film s reálnými lidmi a příběhy. Video je promítáno v menších pražských kinech a také v online prostředí,“ říká Tereza Třísková. A právě díky sociálním sítím se do kampaně může zapojit kdokoli. „Každý se může zapojit tak, že k fotografii, na níž jsou Češi s cizinci, použije hashtag #mezisvymi a sdílí ji na sociálních sítích, Facebooku, Insragramu, Twitteru. Fotka se tak stane součástí galerie na webu kampaně,“ doplňuje Tereza.
Na plakátech najdeme cizince a cizinky původem z Ukrajiny, Sýrie, Ghany, Japonska nebo USA, ve videu také z Vietnamu či z Mexika. „Češi jsou prý odtažití, ale byl to Milan, kdo za mnou přijel až na Ukrajinu, aby mě požádal o ruku,“ říká Zilya, která pochází z Ukrajiny a nyní žije v Horních Měcholupech. „Češi jsou prý nepřátelští, ale jsou to české děti, kdo jsou nejlepší kamarádi mých dcer," stojí na plakátu s Jeffreym, který žije v Praze ve Vršovicích a původem je z USA.
„Kampaní jsme chtěli ukázat a sdílet dobrou zkušenost, kterou s námi jako s přijímací společností cizinci mají. Zároveň se kampaň snaží ukázat zrcadlo společnosti – nelze generalizovat skupinu či společnost na základě jedné negativní zkušenosti – nedělají to protagonisté kampaně a neměli bychom ani my, Češi,“ uzavírá Tereza Třísková.
Na příbězích konkrétních lidí se tak může každý přesvědčit, že Češi umí podat pomocnou ruku i navzdory tomu, co si o sobě často myslíme a jaký pocit můžeme získat třeba z internetových diskusí.
Foto: Integrační centrum Praha
Jazyková bariéra je často jedním z důvodů, proč se bojíme nebo ostýcháme s někým navázat řeč nebo vztah. Amanda Moore, studentka základní školy v Kalifornii, tenhle problém ale vyřešila velmi jednoduše. Použila online překladač od Google. Proč?