Francie omezuje digitálně upravené fotografie modelek

Obrázek: modelky-retus-small

Podle nového zákona, jenž vešel v platnost se začátkem letošního října, budou muset francouzské reklamní agentury jasně označit ty fotografie modelek, jejichž postava byla digitálně upravená. Jakákoli takto komerční digitálně upravená fotka, která nebude jasně označená spojením “photographie retouchée” (upravená/retušovaná fotografie) může přinést zadavateli pokutu až ve výši 37 500 euro nebo 30 % z ceny reklamy. Francouzští politici věří, že takovéto opatření povede k snížení nerealistických obrazů těla, kterým jsou děti a mladí lidé vystavováni.

Ve Francii, kde zhruba 600 000 lidí trpí anorexií či jinou poruchou příjmu potravy, je digitální úprava fotografií modelek vnímána jako problém veřejného zdravotnictví. Hned po dopravních nehodách jsou poruchy příjmu potravy nejčastější příčinou smrti mladistvých ve věku 15 - 24 let.

V květnu, kdy bylo toto rozhodnutí oznámené, k tomu bývalá ministryně zdravotnictví Marisol Touraine, která návrh prosadila, řekla: “Vystavování mladých lidí normativním a nerealistickým obrazům těl vede k pocitu sebe-znevažování a nízkému sebevědomí, což může mít vliv na chování související se zdravím.”

Zatím se omezení týká jen digitálních úprav postavy, nikoliv vlasů či pokožky, nejedná se však o jedinou změnu týkající se vzhledu modelek ve Francii. Omezení digitálních úprav vchází v platnost jen pár měsíců po oznámení, že Francie zakáže najímání nezdravě hubených modelek a bude po nich požadovat potvrzení od lékaře, které budu dokazovat, že jejich váha je v normě dle principu BMI (Body Mass Index).

Společnost Getty Images, největší světový dodavatel fotografií, v přímé reakci na nový francouzský zákon oznámila, že již nebude přijímat žádné fotografie, které byly upravené tak, aby na nich modelky působily štíhleji, nebo naopak silněji.

Ilustrační foto: Vimeo