Překonat strach
Možná jste někdy zažili podobnou situaci: koupíte si nový typ mobilu či počítače a potřebujete se co nejrychleji zorientovat. Nechce se vám číst sáhodlouhé návody na internetu. Kouknete na pár tutoriálů, zjistíte, čím se nový model liší od předchozího, a máte jasno. Pro řadu seniorů ale začátek práce s novým mobilem, tabletem či počítačem takhle snadný není. Spolek Moudrá Sovička od roku 2015 organizuje bezplatná školení po celém Česku, která již absolvovalo 10 tisíc seniorů. Lektoři účastníkům vysvětlují krok za krokem, jak nastavit jednotlivé funkce. „Naším cílem není nainstalovat seniorovi všechny aplikace, ale chceme jim ukázat, že jsou schopni zařízení sami ovládat a nemusí se toho obávat. Mnoho starších lidí má totiž strach, že na internetu na něco omylem kliknou a bude je to stát spoustu peněz. A bohužel tomu příliš nepomáhá mediální obraz seniorů v Česku. Často se o nich píše jako o lidech, kteří se neorientují v moderním světě,“ říká Tomáš Hubálek spoluzakladatel Moudré Sovičky.
Digitální dovednosti
Tuto neziskovou organizaci dlouhodobě podporuje Nadace Vodafone, která se zaměřuje na aktivity pro seniory. „V roce 2020 se na celosvětové centrále Vodafone řešilo, jak zvýšit povědomí o digitálních dovednostech v jednotlivých zemích. Zjišťovali jsme, jaká je situace v Česku. Existuje tu spousta programů pro děti a dospívající, zato pro starší generaci moc takových školení není. Spolu s lektory Moudré Sovičky jsme vytvořili internetovou stránku Digitální odysea, kde si senioři zdarma vyzkouší různé aktivity na internetu, například jak se přihlásit na wifi nebo co znamenají jednotlivé ikony na ploše mobilu. Tyto informace se dozvídají i v rámci školení,“ říká Jolana Hájková z Nadace Vodafone.
Trpělivě vysvětlovat
Na kurzy „Jak na chytrý telefon a tablet“ se podle Hubálka hlásí lidé, kteří mají nejrůznější zkušenosti s moderní technologií. Někdo dostal počítač nebo chytrý telefon jako dárek od příbuzných, ale nerad ho používá, protože mu připadají příliš složité. Jiný si koupil techniku sám a postupně testuje, co všechno umí. Lektoři v rámci školení nejdříve zjistí, co senior používá, jaké má znalosti a poté mu poradí, co by se mu hodilo a k čemu může být technika užitečná. „Často nám senioři říkají, že požádali o pomoc své blízké. Zkusili to jednou nebo dvakrát, ale leckdy příbuzní nemají čas nebo trpělivost vysvětlovat úkony, které jsou pro mladší generaci už naprosto samozřejmé. Právě proto jsou naše školení pro menší skupinky, kde je maximálně 12 seniorů. Lektoři se jim mohou věnovat individuálně,“ říká Hubálek, který se svým týmem cestuje po republice. Nejvíce organizujeme čtyřhodinové semináře na klíč pro konkrétní seniorskou komunitu. Například na Praze 10 lektoři vedou desetihodinové kurzy, které lze rozdělit do několika dnů. Záleží také na tom, zda účastníci mají své vlastní chytré telefony, tablety nebo počítače, anebo mohou využít takzvanou mobilní učebnu. Je to speciální dodávka, kde lektoři nabízejí zdarma přístup k počítačům a další technice.
Další možnosti
Pro řadu seniorů byla pandemie obdobím, kdy se nemohli vídat se svými blízkými. Jediným komunikačním kanálem se stal chytrý telefon nebo počítač, který do té doby používali jen omezeně. Podle Tomáše Hubálka se senioři začali zajímat o konkrétní funkce na internetu, především vyhledávání na internetu, videohovory nebo používání aplikace WhatsApp.
Velký zájem je také o instalaci aplikace Záchranka, kde je například funkce SOS tlačítka, která v případě zdravotní indispozice odešle souřadnice o poloze telefonu na integrovaný záchranný systém. „Už jsme tuhle aplikaci nainstalovali 6 tisícům seniorů. A doporučujeme jim i další praktické aplikace, například mapy.cz, kde si mohou naplánovat trasu výletu a poslat ji kamarádům. Vzpomínám si na jednu seniorku, která mi vyprávěla, že když chtěla jet na výlet, tak šla do knihovny, kde si našla informace a pak si je poznačila v papírové mapě. Přinesla si na školení tablet a ptala se mě, jak si v něm tohle všechno najde. Byla velmi překvapená, že během pár minut zjistí, co potřebuje. Mnohé seniory také překvapuje, jak snadné je sdílení fotek. Mají je v mobilu, ale netuší, jak je dostanou do počítače. Říkají, že to je snad zázrak, když je naučíme synchronizaci mobilu a počítače!“ vysvětluje Hubálek.
Novinka v knihovnách
Restrikce během pandemie zkomplikovaly osobní školení pro seniory. Mohli se vídat jen sporadicky, ale mnozí zvládli i výuku na dálku přes online kameru. „Jakmile skončila nejrůznější omezení, tak jsme mohli obnovit prezenční formu. Pro seniory naše školení totiž nejsou pouze o tom, že se dozvědí něco nového, ale moc rádi se potkávají a debatují, co se naučili. Je pro ně důležitý ten sociální kontakt, kdy mezi sebou sdílejí své zkušenosti z praxe. A máme i několik seniorů, kteří už nás doslova předběhli. Absolvovali sérii našich školení a leckteré aplikace znají lépe než naši lektoři,“ říká Tomáš Hubálek, který se podílí také na nové aktivitě Nadace Vodafone, kde se zapojují pracovníci knihoven.
Ve 22 knihovnách po celém Česku si mohou senioři zdarma zapůjčit telefon, tablet a datovou SIM kartu. Pracovník knihovny je může proškolit, aby se naučili základy práce na internetu, nebo jim poradí, jak se přihlásit na školení. „Nyní rozjíždíme celorepublikový projekt Moudrá Síť. Je to webová aplikace, kterou se nám podařilo vytvořit za pomoci expertních dobrovolníků z Česko.Digital. Jejím cílem je propojovat mladé lidi – dobrovolníky, kteří budou pomáhat seniorům s novými technologiemi po celé České republice,“ dodává Tomáš Hubálek.
Foto: Archiv Nadace Vodafone