Transgender modelky kralují izraelské kampani značky Nike

Obrázek: nike-small

Společnost Nike spustila v únoru v Izraeli kampaň s názvem BLACK & WHITE. Ta prezentuje čtyři ženy oblečené do nové černobílé kolekce. Modelky jsou izraelské transgender ženy a je to vůbec poprvé, co se v Izraeli transgender aktéři objevili v reklamní kampani. Její aktérky jsou zasypány pozitivními ohlasy. Podle jejich slov většina lidí nepoznala, že se jako ženy nenarodily. A v tom právě možná tkví její síla a poselství.

Jak o sobě uvádí samotná sportovní oděvní značka Nike, zakládá si na pestrosti a je proti jakékoliv diskriminaci včetně náboženské, rasové či pohlavní nebo sexuální. Společnost se i proto rozhodla, že do nové kampaně obsadí čtyři transgender Izraelky. Jsou jimi Jennifer Kim, Madlen Matar, Eden Yonatan a Noga Ron. Taková kampaň není svou povahou ve světě ojedinělá. Společnost Nike se stala dalším článkem v dlouhé řadě módních domů a značek, které do popředí postavily právě translidi. Začátkem roku například vystoupila v kampani značky L´Oreal Paris transgender herečka Hari Nef s mottem „Vaše kůže, váš příběh.“ Je to však vůbec poprvé, co se v Izraeli v kampani velké a široce známé značky objevili translidé.

„Bravo pro Nike, že se ujal této iniciativy,“ říká Jennifer Kim, tvář kampaně. „Nike je obrovská reklamní značka a je skvělé, že nepodlehla ekonomickému a politickému tlaku, který z této kampaně mohl vyvstát,“ oceňuje Jennifer a pokračuje: „Prošla jsem mnohým vyjednáváním a rozhovory se značkami a společnostmi, které chtěly spolupracovat s transgender ženami. A vždy z toho sešlo, protože se obávaly reakce náboženské veřejnosti a veřejnosti mimo Tel Aviv. A tady se odehrává revoluce.“

Odkaz Gily Goldstein

Nike v souvislosti s kampaní zmiňuje Gilu Goldstein, která je považovaná za první transženu v Izraeli. V roce 2003 Gila získala od izraelské LGBT společnosti cenu Beloved of the community „za významnou reprezentaci generace, která se nezdráhala žít podle své vlastní pohlavní identity navzdory odmítání, perzekuci a mnoha těžkostem, kterými prošla,“ uvádí Nike v tiskové zprávě. I přes toto ocenění byl život Gily Goldstein stejně jako dalších translidí v Izraeli plný ekonomických problémů, sociální izolace a dokonce rizik ohrožujících jejich životy.

Právě v den Giliny smrti, 5. února, spustila společnost Nike kampaň s mottem „Odstraňování bariér“. A není náhodou, že právě do jejího čela postavila silné a inspirativní ženy. „To, co tu bylo před deseti lety, se zcela změnilo. Dnes možná díky televizním pořadům a lidem z komunity, kteří se objevili v mainstreamových pořadech jako Big Brother, je zde povědomí a tolerance vůči nám,“ hodnotí situaci Jennifer Kim. Nicméně i podle Jennifer vyplývá pozitivní ohlas na kampaň, který zaznamenala, zřejmě především z toho, že lidé nevědí, že modelky v kampani jsou transgender.

Současná kampaň je výrazným krokem na cestě k uznání translidí, i když je před nimi stále ještě dlouhá cesta, než budou společností plně přijati.

nike kolaz

Foto: Nike