Zpočátku se zdálo, že nápad světové sportovní značky bude přijat pozitivně. Odpovídala tomu četná sdílení fotografií figurín na sociálních sítích i z většiny nadšené komentáře. „Je strašně důležité ukazovat, že ženy všech velikostí mohou být fit a zdravé!” napsala například jedna uživatelka. Nadšené vzkazy ale později začaly doplňovat rozpaky i negativní názory, které společnost kritizují. Je mezi nimi také novinářka Tanya Gold, která napsala pro britský Telegraph: „Nová figurína je obézní a nepřipravuje se na běh ve svém zářícím Nike oblečení. Běhat totiž nemůže. S největší pravděpodobností je ve stavu před diabetem a na cestě k výměně kyčlí. Jaký strašný cynismus to na straně #Nike je?”
Vůči slovům Gold se vymezila v deníku Independent expertka na kreativu Sophia Tassew, která společnosti se zapojováním nadměrných velikostí do kampaní pomáhala. Ta sama sebe označila za ženu větších rozměrů a píše: „Fitness a sportovní kampaně ve skutečnosti nikdy nebyly příliš inkluzivní co do velikostí. Napříč historií nám pokřivovaly naše vnímání toho, co znamená být fit a schopní pohybu. Sama jsem už párkrát běhala a spolupracovala jsem s Nike London na tom, abychom mohli reprezentovat různé velikosti v jejích obchodech,” říká ve svém komentáři. „Viděla jsem komentáře na internetu, které správně adresovaly pokrytectví, kdy chceme po obézních lidech, aby cvičili, ale stěžujeme si, když jsou nadměrné velikosti předváděny na figurách, pro které byly vytvořeny,” pokračuje. „Ale tohle jde mnohem hlouběji, než jen k tomu, abychom dokázali, že jsme hodny nosit aktivní prádlo. My jednoduše existujeme a to samo by mělo být dostatečné vysvětlení, proč si zasloužíme přijetí.”
Rozporuplné komentáře a názory zaplavily také sociální sítě. „Lekce od Nike, která ukazuje tlustým lidem, jak příšerně budou vypadat, pokud si tohle zboží koupí,” napsal například uživatel RMC. Jeho příspěvek si získal tisíce pozitivních reakcí. „Nelíbí se mi normalizace našeho nezdravého životního stylu,” vyjádřil se zase uživatel vystupující pod nickem Blaged Login.
Zatímco někteří kritizovali přístup sportovní značky, jiní se vymezovali vůči deníku Telegraph, který podle nich zveřejnil štvavý článek vůči lidem větších rozměrů (fatphobic). „Wow, Telegraph, skvělá práce s click baitem od Tanyi Gold. Já sama vypadám jako figurína od Nike a uběhla jsem letos maraton,” napsala na Twitteru hojně lajkovaný příspěvek Tegwen Tucker a připojila k němu fotku své postavy. „Pokud si myslíte, že obézní ženy nemohou běhat, pak si prostě lžete do kapsy,” dodala. „Lidé jsou naštvaní na Nike a její obézní figurínu, ale v jakém oblečení pak tedy máme cvičit?” přidala se další uživatelka.
Společnost Nike se podle svých opakovaných vyjádření o inkluzi různých minorit do svých kolekcí snaží dlouhodobě. A není to poprvé, co za své snahy sklidila vedle uznání také kritiku. V roce 2017 například představila řadu pro ženy s hidžábem, dříve pak do své kampaně v Izraeli například zapojila trans ženy.
Foto: Nike