Ostravská neziskovka má peníze na doučování dětí jen do konce ledna. Pomozte zajistit i druhé pololetí

Obrázek: foto-01a

Nezisková organizace S.T.O.P. v Ostravě pravidelně doučuje až 150 dětí od prvňáčků po středoškoláky. Je to taková paralelní škola, která dětem odpoledne pomáhá zvládnout to, čemu ve školním vyučování nerozuměly. Skvěle fungující doučovací program je nyní vážně ohrožen. Pokud se do dvou týdnů nepodaří sehnat finance, přijde o lektory a děti v tom zůstanou samy.

Desetiletá Eliška se do STOPky dostala na doporučení sociální pracovnice OSPOD. Její maminka sama vychovává pět dětí a nemá dostatečné znalosti, aby se s nimi mohla připravovat do školy. Eliška měla špatné známky a maminka se spolupráci se školou spíše vyhýbala. Po dvouletém docházení do STOPky je z Elišky sebevědomá holčička, která domů nosí dvojky, nejhůř trojky. Maminka se pravidelně účastní třídních schůzek a komunikuje s učiteli.

Obrázek: d-img-20211124-171813

Takových příběhů má organizace S.T.O.P. celé stovky. Doučování poskytuje v rámci programu Orion pro žáky a žákyně 1. stupně ZŠ a programu Apollo pro dospívající od 6. tříd ZŠ po střední školy. Ve výukové skupině bývají jen tři děti a lektor, aby byla pomoc co nejadresnější. Starší žáci si mohou vybírat předměty, v nichž se potřebují zlepšit, a skládají si vlastní rozvrh. Někdo tedy do STOPky chodí jednou týdně, ale jiný přijde v týdnu i čtyřikrát.  

Lektoři jsou profesionálové a zaslouží adekvátní ohodnocení

Organizaci S.T.O.P. založili v roce 2001 studenti Ostravské univerzity s cílem pomáhat romským dětem s pochopením učiva na ZŠ. Nejprve jako dobrovolníci docházeli do škol a rodin. Protože dětí přibývalo, postupně vznikly další doučovací programy – terénní pedagogičtí pracovníci pro děti se vzdáleným bydlištěm, pedagogická pohotovost a již zmíněné programy Orion a Apollo, kde výuka probíhá ve skupinkách.

Obrázek: foto-02

Právě Orion a Apollo jsou nyní ohroženy, protože organizaci se nepodařilo získat peníze na platy lektorů. „Naši lektoři jsou aprobovaní učitelé, kteří u nás vyučují dlouhodobě. Mají zkrácené úvazky, není pro ně přijatelné pracovat na nějaké dohody o provedení práce. S loňským rokem nám skončil evropský projekt, který mzdové náklady pokrýval, a nesehnali jsme za něj náhradu,“ říká vedoucí projektů S.T.O.P. Ivona Šťovíčková. Do konce ledna se jí podařilo lektory přemluvit, aby pracovali na DPP, ale od února za takových podmínek odejdou. 

Co to bude znamenat pro děti?

S podporou lektorů děti dokončí první pololetí a pak v učivu začnou plavat. „Jejich rodiče jim nepomohou, protože obvykle mají dokončenou jen základní školu a nemají peníze, aby si zaplatili doučování někde jinde. Nemají ani kontakty, aby dítěti našli někoho na pomoc s učivem a úkoly,“ popisuje Ilona Šťovíčková. Vysvědčení na konci roku tedy bude znatelně horší než to z pololetí. 

Podle Šťovíčkové je nyní finančně podporováno doučování ve školách, ale pedagogové nemají čas se žákům a žákyním tolik věnovat a podle jejích zkušeností si školy neziskovku na pomoc nepřizvou. „V některých případech děti na doučování ve škole ani nechtějí chodit, protože se svým učitelem nemají dobré vztahy. Ty, co mají špatné známky, většinou učitel zrovna nezbožňuje,“ vysvětluje Šťovíčková. 

Pomozte Jakubovi a dalším dětem zvládnout učivo

Organizace S.T.O.P. teď potřebuje překlenout období do vyhlášení příštího cyklu evropských fondů. Rozpočtové provizorium, v němž se nyní nachází Česká republika, její situaci také nepomáhá. Proto vyhlásila sbírku přes charitativní portál Darujme.cz, kde můžete další doučování dětí v Ostravě podpořit. „Pomohlo by nám sehnat peníze alespoň na druhé pololetí a stabilizovat situaci,“ říká Ilona Šťovíčková. Často se prý setkává s návrhem, ať profesionální lektory nahradí dobrovolníky. To podle ní není cesta. „Seženu sice studenty, ale ti mi odejdou, jakmile se jim změní rozvrh. V našem doučovacím programu potřebujeme, aby lektoři měli vybudovaný stabilní vztah s dětmi a pracovali opravdu zodpovědně,“ dodává. 

Obrázek: foto-03

Nešťastná situace se dotýká dětí ve znevýhodněné situaci, jako je například desetiletý Jakub. Do STOPky přišel na doporučení sociálního pedagoga ZŠ, protože v 5. třídě má problémy s počítáním přes desítku, špatně čte i píše. Maminka nemá čas se s ním učit, protože se stará o jeho handicapovanou sestřičku a chodí do práce. Škola nezohledňuje pomalejší tempo, které Jakub potřebuje, takže se z něj stal třídní outsider. Díky doučování a individualizované péči však začíná rozumět základním věcem. Bez pravidelné práce s lektorem to ale nezvládne. 

Foto: Archiv organizace