Domov je místem, kde by se děti měly cítit bezpečně. Ale i na tomto místě se mnoho dětí setkává s násilím a obtěžováním – často ze strany lidí, které denně potkávají. Pro mnoho dětí má násilí známou tvář. Ale také si to málokdy připouštíme. I na to se snaží upozornit nová kampaň UNICEF s názvem #ENDviolence, která vyzývá k větší pozornosti a ostražitosti v kontextu násilí na dětech.
Kampaň přitom sází na šok. Nic netušící rodiče, kteří míří do obchodu s nábytkem pro nové vybavení svých dětí, potkají prodavačku, která jim zboží představuje svérázným způsobem. „Máme zbrusu novou řadu nábytku, jsem z ní nadšená! Má skvělé vlastnosti, když začne vaše dítě pronásledovat divný strýček, tak dětem je to nepříjemné, ale tady je prostor, kde se mohou schovat. Mohou před tím strýčkem utéct. Víte, co myslím, ne?“ vyjmenovává prodavačka. Celý proces je natáčen na skrytou kameru, která zachycuje překvapené až šokované výrazy rodičů.
Prodavačka dále pokračuje: „Nebo před chůvou, která děti možná občas udeří. Protože mnohdy se děti cítí ve svém domově nebezpečně.“ „Nejsem si jistá, jak na to mám reagovat,“ opětuje jí jedna ze zákaznic. „Chodí sem hodně lidí, kteří něco takového hledají?“ ptá se prodavačky jiný muž. „V dnešní době je to časté, že potřebujete místo, kde se můžete schovat,“ říká prodavačka. „Ale proč se to děje doma? To se přece nestává doma,“ říkají zákazníci, kteří dorazili pro postel pro svoji dcerku. Dále představuje zákaznici postýlku se slovy: „Tahle postýlka je jedním z našich nejlepších výrobků. Když dorazíte domů, jste unavená a netrpělivá a jen zatřesete s dítětem a hodíte ho do postýlky.“ Ta na ni jen zděšeně kouká. Prodavačka ukazuje dalším lidem ještě dětskou stoličku, u které vyzdvihuje to, že se s dítětem nepřevrhne, když mu dá rodič pohlavek.
Závěrem všem rodičům, kteří obchod navštívili, zástupci UNICEF sdělí, že 3 ze 4 malých dětí po celém světě jsou doma někdy terčem násilí. „Myslela jsem si, že dostanu nějaký pěkný nábytek. A já skončila s touhle realitou,“ svěřuje se žena a otírá si slzy. „Je těžké slyšet ta čísla…“ komentují to jiní. Čísla jsou ohromující pro všechny, z čehož vychází hlavní poselství kampaně – Násilí je blíž, než si myslíte. Rozpoznejte ho. Řešte ho. #ENDviolence
Foto: Repro UNICEF