Co nás spojuje, je větší, než co nás rozděluje. Coca Cola ramadánovou reklamou vyzývá k respektu a solidaritě

Obrázek: cocacola-ramadan-small

Dnešním západem slunce končí islámský postní měsíc ramadán. Během devátého měsíce islámského lunárního kalendáře, který letos začal 16. května, muslimové od úsvitu do západu slunce nejedí, nepijí, vzdávají se sexu a ideálně také špatného chování a vulgarit. Ramadán by měl v lidech probudit lepší já, které by v nich mělo zůstat i po jeho skončení. Měsíc půstu pravidelně reflektuje společnost Coca Cola a letošní rok nebyl výjimkou – natočila reklamní spot.

Každoročním reflektováním islámského postního měsíce je známá společnost Coca Cola. V minulých letech přišla například s limitovanou edicí plechovek se speciálními etiketami. Ty obsahovaly pouze pro Coca Colu typickou bílou vlnovku, nikoli logo. Místo něj byl na každém nápoji v plechovém obalu slogan „Nálepky jsou pro plechovky, ne pro lidi.“ Cílem této kampaně blízkovýchodní odnože Coca Coly byl boj za toleranci a proti předsudkům.

Letos se společnost rozhodla natočit reklamní spot , do jehož středu zasadila mladou muslimku v oranžovém šátku. Hned na začátku ujede mladé ženě v šátku autobus, a tak se, ač drží ramadánový půst, vydá pěšky. Cestou se jí dostává podezíravých pohledů, bezohlednosti i posměchu. Toho si všimne dívka, která ve sportovním oblečení běží městem, a u stánku koupí dvě láhve Coca Coly. Přistoupí k muslimce, která s několika datlemi zabalenými v ubrousku čeká u kamenné zídky na západ slunce, a jednu jí nabídne. Očividně se jí dotkne, když se muslimka z láhve ihned nenapije, vzápětí jí však dojde, že mladá zahalená žena čeká, až zapadne slunce. Rozhodne se tedy počkat s ní a ve chvíli, kdy obloha ztmavne a slunce zapadne, si dvě dosud neznámé mladé dívky společně dají datle a Colu. Reklamu uzavírá slogan „To, co nás spojuje, je větší než to, co nás rozděluje.“

Někteří diváci kritizují jak přerušení půstu sladkým perlivým nápojem, tak hon za ziskem u příležitosti náboženské události. Většina však reklamu přijala kladně a ocenila její poselství. „Jasně, že je naprosto nezdravý přerušit půst Colou,“ píše pod reklamou na YouTube jeden z diskutujících. „Je to jen marketing. Ale lidi, popřemýšlejte o tom poselství. Strašně se mi líbí, že tak velká společnost jako Coca Cola dělá něco proti diskriminaci muslimů.“ „Vím, že jsou oprávněné důvody, proč nepřerušovat půst sladkými nápoji, a to především pro muslimy, kteří drží půst každý den celý měsíc. Ale Coca Cole patří uznání, že přišla s reklamou s tak povzbuzujícím vzkazem!“ dodává další.

Ihned po skončení ramadánu následuje svátek Al-Fitr, kterým muslimové oslavují konec půstu a dávají si dárky. Příští rok začne ramadán už na začátku května, uvidíme, s jakou reflexí postního měsíce přijde Coca Cola tentokrát.

Foto: Repro YouTube