Vánoční svátky jsou pro osamělé seniory velmi zátěžovým obdobím. Uvědomují si například, že často zůstali sami, mají také větší tendenci bilancovat. „Už od počátku listopadu evidujeme na naší lince důvěry nárůst hovorů. Volá nám dvakrát více lidí než v ostatních částech roku,“ uvádí pro HFC Veronika Gorylová z organizace Život 90. Nejen s pocitem osamělosti, který může vést až do kritických situací, seniorům pomáhá nouzové tlačítko, které v podobě náramku nosí na zápěstí. To je určené pro ty, kteří si v krizové situaci nemusí být schopni zavolat adekvátní pomoc a funguje i v hůře dostupných oblastech Česka. Umožňuje tak lidem v pokročilém věku žít samostatně v bezpečném prostředí domova, kde jsou zvyklí. V případě nouze tlačítko stisknou a jsou okamžitě hlasově propojeni s dispečinkem, kde slouží odborně vyškolený personál, který následně situaci vyhodnotí a přivolává případnou pomoc. Podle Gorylové si senioři často chtějí jen s někým popovídat a slyšet lidský hlas, což vnímá jako neméně důležité. Život 90 nyní spustil crowdfundingovou kampaň, skrz kterou může veřejnost přispět na pořízení a nákladný provoz této služby pro více seniorů a nadělit jim tak pod stromeček pocit bezpečí.
Nouzové tlačítko umožňuje seniorům, u nichž je vyšší riziko, že si v krizové situaci nedovolají adekvátní pomoci, žít v bezpečném prostředí svého domova, přestože už jsou například sami. Dává jim možnost žít i ve vysokém věku plnohodnotně a bez strachu. „Po stisknutí tísňového tlačítka se člověk okamžitě hlasově propojí s naším dispečinkem, kde slouží odborně vyškolený personál. Ten vyhodnocuje nastalou situaci a volí adekvátní řešení. Volá složky integrovaného záchranného systému, rodinné příslušníky, ale také si “jen“ popovídá o denních radostech a strastech,“ vysvětluje Veronika Gorylová z organizace Život 90, který službu provozuje. Ta v návaznosti na služby krizového tlačítka zajišťuje také 24hodinovou pohotovost s možností kdykoliv se spojit s odborným personálem, pravidelné obvolávání, monitoring bytu pomocí pohybového čidla, výjezd speciální ambulance v případě potřeby, servis zařízení, úschovnu klíčů, kontaktování příbuzných a známých v případě krize atd.
Vánoce jako zátěžové období
Tísňové tlačítko podle Gorylové zkvalitňuje život seniorů, jelikož nejsou v takovém stresu z příchodu nenadálé situace, kterou by nezvládli. „Senioři se s tísňovým tlačítkem cítí bezpečně. To je nejčastější důvod, který zmiňují. Ví, že v případě nouze o ně bude postaráno, a to 24 hodin denně,“ hodnotí. „Dalším důležitým prvkem pro ně je osobní podpora. Po stisknutí tlačítka se totiž spojí s živým člověkem, slyší lidský hlas. Což má v krizových situacích významný pozitivní efekt,“ pokračuje a dodává, že v neposlední řadě je klidnější i rodina, která ví, že o jejich blízké někdo pečuje, když oni nemohou nebo nejsou zrovna nablízku.
Právě v období vánočních svátků bývá význam tlačítka viditelnější, než v jiných měsících. Ty totiž bývají pro většinu osamělých lidí velmi zátěžovým obdobím. „Když k tomu připočtete vyšší věk, není lehké si připustit, že jste zůstal sám,“ zdůrazňuje Gorylová. „Už od počátku listopadu evidujeme na naší lince důvěry Senior telefon nárůst hovorů. Volá nám dvakrát více lidí než v ostatních částech roku,“ doplňuje. Nejčastějším důvodem hovorů je právě samota. Lidé mají podle Gorylové také ve zvyku v tomto období více bilancovat – otvírat problémy, které dlouhodobě odsouvali do pozadí. Což se následně projevuje na jejich psychice a hladině stresu.
Pocit bezpečí za 400 Kč měsíčně
Jelikož provoz tlačítka pro jednoho seniora vyjde měsíčně zhruba na 400 Kč, není pro většinu z nich dostupné. To se Život 90 snaží změnit a obrací se proto na veřejnost s předvánoční kampaní Darujte pocit bezpečí, aby s pokrytím nákladů jednotlivým seniorům pomohla. Život 90 se také aktuální kampaní snaží šířit povědomí o možnosti této 24hodinové tísňové péče, jelikož podle ní stále není velké. „Služba tísňové péče patří mezi sociální služby a umožňuje seniorům žít bezpečně v prostředí jejich domova, ačkoliv už jsou například sami. O této možnosti stále neví dostatečné množství rodin, což bychom rádi změnili,“ říká Gorylová.
Jsme nablízku
Život 90 se ve své práci nezaměřuje jen na podporu technického rázu, tedy řešení krizových situací týkajících se nějakého akutního problému. Snaží se seniorům a opuštěným lidem poskytovat podporu, pořádá společenské akce a výlety. „Především jsme těmto lidem nablízku,“ vyzdvihuje Gorylová. „I skrze již zmíněnou linku důvěry Senior telefon, která funguje 24 hodin denně a je bezplatná a anonymní,“ dodává. Organizace v návazně na to poskytuje odbornou pomoc, pokud se objeví potřeba. Provozuje také poradenské centrum, na které se mohou zájemci bezplatně obrátit. „Kromě toho pořádáme v našem komunitním centru speciální akce, kterými se snažíme samotu eliminovat. Příští víkend vyjedeme spolu s asi pěti stovkami seniorů na již tradiční Vánoční projížďku Prahou. Pro mnohé z nich je to jediný způsob, jak si užít kouzla předvánoční Prahy, protože jsou často imobilní a tedy odkázáni na pomoc druhých,“ vysvětluje.
V předvánočním čase se senioři mohou těšit také na vánoční koncerty, zpívání koled, tvorbu adventních věnců. „Vše vyvrcholí na Štědrý den Štědrovečerní večeří, kterou budeme pořádat pro ty, kteří by jinak zůstali u slavností tabule úplně sami,“ uzavírá Veronika Gorylová.
Foto: Archiv Života 90 a Lukáš Houdek