7letá Ruweyda nemluvila. Díky hudební terapii si našla kamarády a komunikuje

Obrázek: ruweyda-small

Ruweyda je 7letá holčička, jako každá jiná - ráda si hraje, chodí do školy a učí se nové věci. Jedna věci ji přece jen odlišuje - ve škole totiž s nikým nemluvila, nekomunikovala. Trpěla selektivním mutismem, což jí bránilo navázat přátelství se spolužáky a začlenit se plně do třídy. Ve škole se jí rozhodli pomoct a obrátili se na výzkumnou pracovnici z Anglia Ruskin University Kate Jones, která dětem skrze hudební terapii pomáhá znovu mluvit. Jak to dopadlo u Ruweydy?

Ruweyda1

Kate se s Ruweydou seznámila na první terapii. „Myslím si, že Ruweyda se prezentovala jako typické dítě se selektivním mutismem. Chovala se velmi tiše, ve škole vůbec nemluvila,“ přibližuje jejich první setkání. Když s hudební terapií začaly, byla Ruweyda velmi plachá. „Chvilku to trvalo, než začala reagovat,“ říká Kate. Ten stav ale netrval dlouho, po prvním sezení už se Ruweyda začala zapojovat a podle Kate reagovala opravdu dobře. 

O příběhu Ruweydy natočila BBC krátký příběh, ve kterém jsou zachyceny pokroky, které Ruweyda dělá. „Těšíš se do školy?“ ptá se jí Kate. „Ano!“ odpovídá Ruweyda. „A proč?“ zapojí se do rozhovoru kameraman. „Protože mám přátele,“ odvětí mu. Děti ze školy byly samy překvapené, když s nimi Ruweyda začala mluvit. Katrina Griffin, Ruweydina učitelka, popisuje situaci: „Myslím, že to bylo po druhém sezení, když promluvila první slovo. Některé děti za mnou přišli a říkají mi ‚Ruweyda mluví, mysleli jsme, že nemůže mluvit‘. Vysvětlovala jsem jim, že mluvit může a umí, jen je hodně plachá.“ Díky terapii se ale Ruweydin přístup mění a její učitelé potvrzují, že dělá velké pokroky.

Kate se hudební terapií zabývá už delší dobu, od roku 2005 je ředitelkou organizace Music Therapy Lambeth. Ta sdružuje terapeuty, kteří poskytují individuální a skupinové hudební terapie v školách a dětských centrech. Sama Kate takto pomohla už 6 dětem, které po terapii začali běžně mluvit. „Začínám vítací písničkou a pozoruji, jak reaguje dítě, když vejde do místnosti. Nechávám se vést tím, jaké děti jsou, pak na ně reaguji a začne hudební konverzace,“ popisuje Kate. „Jsem stále ve fázi výzkumu, zdá se, že hudební terapie funguje opravdu dobře. Vědecké důkazy v ruce ještě nemám, protože zatím neexistuje relevantní a důkladný výzkum. I proto jsem do toho šla, abych se pokusila ty důkazy získat,“ doplňuje.

Odhaduje se, že selektivní mutismus postihuje téměř 1 % dětí ve Velké Británii, přičemž třikrát častěji se objevuje u dětí migrantů. Jedná se sice o vážnou úzkostnou poruchu, která způsobuje, že děti či dospělí nejsou schopni mluvit v určitých společenských situacích nebo s konkrétními lidmi, dá se však léčit. A léčit ji je důležité, tato porucha může vést k izolaci, depresi v dospívání nebo úzkostem. 

Foto: Repro BBC 

Jazyková bariéra je často jedním z důvodů, proč se bojíme nebo ostýcháme s někým navázat řeč nebo vztah. Amanda Moore, studentka základní školy v Kalifornii, tenhle problém ale vyřešila velmi jednoduše. Použila online překladač od Google. Proč?