Objednat si v kavárně kávu, vodu nebo zákusek je pro řadu lidí samozřejmost. Pro neslyšící či lidi z jiných důvodů používající znakový jazyk však může být domluva s obsluhou velmi náročná. Aby si i znakující lidé mohli v pohodlí a přátelském prostředí vypít svůj oblíbený nápoj a být si jisti, že jim obsluha bude dobře rozumět, otevírá společnost Starbucks v americkém Washingtonu kavárnu, kde bude obsluha plynule ovládat americký znakový jazyk. Kavárna bude v provozu na strategickém místě – nedaleko soukromé univerzity pro neslyšící a kromě vstřícného prostředí pro své zákazníky nabídne také pracovní příležitosti, kterých je pro neslyšící podle průzkumů nedostatek.
Ze světoznámého řetězce kaváren přišla čerstvá zpráva. Starbucks otevře první pobočku ve Spojených státech speciálně určenou pro neslyšící a nedoslýchavé zákazníky. Její otevření se chystá na říjen tohoto roku v hlavním městě, Washingtonu DC. Pobočka zaměstná 20 až 25 lidí s vadami sluchu i slyšících, kteří plynule ovládají americký znakový jazyk. Kavárna se bude nacházet poblíž Gallaudetovy univerzity, soukromé vzdělávací instituce pro neslyšící a nedoslýchavé.
„Starbucks letos v říjnu otevírá svou první „znakovací“ kavárnu v americkém Washingtonu. Staví tak na probíhajících snahách spojit se s rozmanitými komunitami, kterým nabízí své služby. Tým neslyšících partnerů a zaměstnanců dovedl své snažení k vytvoření této unikátní kavárny, která se bude nacházet na Šesté a H Street nedaleko Gallaudetovy univerzity, tedy na pulzujícím místě, které je zároveň přátelské k neslyšícím. Prostor vytvoří specifickou maloobchodní atmosféru pro všechny zákazníky a nabídne unikátní typ prodejny, který podporuje dostupnost a nabízí kariérní příležitosti pro neslyšící a nedoslýchavé,“ uvádí v tiskové zprávě k nové kavárně společnost Starbucks.
Nápad otevřít takovou kavárnu v rámci řetězce Starbucks přišel od partnerů značky, které nadchla stejně koncipovaná kavárna v malajsijském Kuala Lumpur. Ta byla otevřena v roce 2016 a stejně jako tato bude ta washingtonská poskytovat jak pracovní možnosti, tak velmi přátelské prostředí pro setkávání neslyšících a jejich přátel.
Podle National Deaf Center on Postsecondary Outcomes (Národní centrum pro neslyšící o postsekundárních výsledcích) je 72 % slyšících Američanů v produktivním věku zaměstnáno, zatímco u neslyšících je to 48 %. Téměř polovina nezaměstnaných neslyšících buď zcela vzdala hledání práce, nebo se z nějakého důvodu rozhodli ji nehledat. Na neslyšící totiž čeká v zaměstnání řada překážek, a to nejen potíže při komunikaci, ale také diskriminace na pracovišti, kvůli které opouští své zaměstnání 1 ze 4 neslyšících.
Národní asociace neslyšících krok řetězce Starbucks vítá. „Tleskáme Starbucksu za otevření „znakové“ kavárny, která zaměstná neslyšící či nedoslýchavé. Starbucks tak zvolil inovativní přístup k zapojení neslyšících, čímž rozšíří pracovní nabídky a dostupnost služeb neslyšícím. Zároveň tím vzdělává a šíří osvětu ve společnosti,“ uvedl k novince Howard A. Rosenblum, výkonný ředitel Národní asociace neslyšících.
„Starbucks znakuje!“ ocenila novinku řetězce neslyšící herečka Marlee Matlin na svém Twitteru a dodala: „Děkuji.“ V dalším tweetu uvedla, že se nemůže dočkat, až si objedná svůj oblíbený nápoj ve znakovém jazyce. Nadšení však neskrývají pouze neslyšící, jak ve svém komentáři uvádí uživatelka Twitteru Karen Hawksworth: „Skvělá novina! Nejde jen o lidi s vadou sluchu, kteří znakují, ale také mnohé další, kteří jsou neverbální kvůli autismu.
A že podporu lidí s vadou sluchu bere Starbucks vážně, dokazuje i vybavení kavárny, na kterém se podíleli neslyšící. „Nová kavárna nabídne mimo jiné i exkluzivní umělecké práce a na zakázku vyráběné hrnky neslyšících umělců, stejně tak i celou řadu vylepšení určených pro neslyšící a nedoslýchavé zaměstnance i zákazníky. Neslyšící baristé budou nosit vyšívané zástěry od neslyšícího dodavatele. Slyšící zaměstnanci, kteří budou znakovat, budou nosit placku s nápisem „Znakuji“. Kavárna nabídne i otevřený prostor pro komunikaci a povrchy s nízkým odrazem světla. Pro zákazníky, pro něž je znakový jazyk zatím nový, kavárna nabídne možnost objednat si nápoje u pultu i bez znakování,“ dodává Starbucks.
Foto: Starbucks